18. april 2007

RSS med Google Reader

RSS gjør at nyhetene kommer til deg 1. Jeg anbefaler bruk av Google Reader for å lese RSS-informasjon. Dette er en veldig god RSS-leser. Hvorfor?

  • Fungerer uavhengig av maskin, siden den er webbasert
  • Lett å bruke siden den er Ajax-basert
  • Kan filtrere ut informasjon så raskt som bare Google klarer å tilby det
  • RSS-strømmer er flyktige - de har typisk bare de siste 20 nyhetene i XML-filen. Dette er egentlig lurt, og helt nødvendig for å ikke overforbruke båndbredde 2, men betyr også at når du starter et abonnement på en RSS-kanal, vil du typisk bare se de 20 siste nyhetene. Google Reader vil derimot tilby mange flere, fordi de har cachet RSS-strømmene. Det er dermed mulig å bla seg langt tilbake ved behov!
  • Du kan markere gode RSS-innlegg med stjerne
  • Tagging av RSS-kanaler hjelper å organisere, som vist i figuren under.


Klikk på bildet for å åpne i større vindu

[1] - Se min veileder om
Hva er RSS?

[2] - Hvorfor er det lurt med maks 20 nyheter i en strøm? Dersom det er 1000 abonnenter (klienter) på en RSS-strøm, vil typisk hver klient sjekke om det er kommet endringer hvert 10.minutt. Det betyr at tjeneren må sende RSS-filen 6.000 ganger i timen. Dersom filen er liten (20 nyheter) er dette en overkommelig informasjonsmengde. Skal alle nyheter lagres (ikke overskrive de eldste) betyr det en RSS-fil som etterhvert blir unødvendig stor, og dermed kreves mye båndbredde og unødig belastning fra tjeneren.

15. april 2007

Samarbeidsøving: Ordbok (ved hjelp av forum)

Ønsker du at studentene skal kunne bygge opp en ordliste i fellesskap? LMS-systemet Moodle har ordbok-funksjonalitet innebygget, mens it´s learning ikke har det. Det er derimot mulig å simulere en slik ordbok ved hjelp av forum i it´s learning.

Opplegg: I faget Publisering på Internett ved AITeL (HiST) har studentene lagd en egen ordliste over vanskelige begreper - i fellesskap. Hver student skulle lage egne ord, lese andres ord og kommentere på noen få selvutvalgte ord. Basert på kommentarer mottatt på "egne ord", skulle hver enkelt vurdere å videreutvikle ordene sine. Det ble i oppgaveteksten stilt krav til lengde på bidragene og antall kommentarer. I en senere øving skulle studentene legge inn nye tema i ordboka. Målet var å stimulere til bruk over tid, og gi en fin anledning til å gjenoppfriske tidligere kunnskap utover i kurset.

Moodle: Her er et skjermklipp fra ordbok-øvingen i Moodle (høsten 2006). Moodle har innebygget ordbokverktøy og støtter søk, filtrering og kommentarer.

it´s learning: Ordbok-øvingen kan simuleres i i it´s learning (våren 2007) ved hjelp av et forum. For å lettere vurdere en slik øving, kan faglærer lese innlegg ved hjelp av "Vis alle"-funksjonaliteten. En annen mulighet for å sjekke hvem som har bidratt, er å benytte rapporteringsmuligheten (arkfane i forumvisningen). I it´s learning vises nemlig statistikk over antall hovedinnlegg og svar på innlegg, og det er dermed enkelt å sjekke hvorvidt omfanget er opprettholdt. Det er også mulig å se på hva hver enkelt student har bidratt med.

Erfaringer: Som innlevering på ordbok-øvingene, skulle studentene skrive en liten arbeidsrapport med refleksjon over læringseffekten. Refleksjonstekstene viser at nesten alle likte opplegget. Noen få var middels godt fornøyde. Noen innlegg var tydeligvis mer populære enn andre, men alle bidragene (etter første øving) hadde fått svar. Kvaliteten på bidragene ble (av faglærer) vurdert som gjennomgående høy. Denne formen for samarbeidslæring kan være stimulerende både faglig og aktivitetsmessig, men det er en fare for at alle gjør sitt arbeid og ikke noe mer, og dermed ikke får med seg bredden i kunnskapen som ligger i ordboka. Faren for klipp-og-lim fra Internett er selvsagt også til stede.

11. april 2007

Stilig søkemotor

http://www.exalead.com/ er en spennende søkemotor. Den viser snapshots (miniatyrbilder) av resultatene, og har flere finesser. Den har også noe Ajax-funksjonalitet (klikk-og-dra blant annet) og tillater at du personifiserer forsiden (hvis du vil det).

Legg spesielt merke til boksen "Refine your search" til høyre. Der kan du lett filtrere ut ulike typer sider av resultatsettet: blogger, forum, lyd, pdf-filer, norske sider og så videre. Søkemotoren er også grafisk tiltalende. Takk til ØH for tipset.

Det er også elegant og interessant navigasjon å finne i søkemotoren dersom en trykker på et av miniatyrbildene. Resultatsiden som ses på akkurat nå i figuren, er nr 4 i resultatsettet. Nr 3 og nr 5 kan velges til høyre. Websiden oppdateres ikke på nytt, så alt oppleves som kjapt og responsivt. Dette er teknisk løst ved hjelp av Ajax, en Web 2.0-teknologi. Legg til slutt merke til at søkeordene er markert med fargekoding, og det går også an å navigere blant disse ved hjelp av previous og next-lenkene. Dette er virkelig en gjennomført Ajax-basert søkemotor! Den fungerer også helt flott uten JavaScript aktivert, men prøv med JavaScript - det gir absolutt merverdi!

Sjekk selv på http://www.exalead.com/

9. april 2007

Nye Mac-tips

  • Åpne widgeten "Brikkespill", gå ut av Dashboard, finn et bilde, start med å dra dette, start Dashboard, og slipp over brikkespillet.
  • Hold nede Alt+Eple og klikk på vær-widgeten flere ganger for å bla gjennom alle mulige vær som kan vises
  • Widgeten "Klokke" har hvit bakgrunn når det er dag og mørk når det er kveld. Småmorsomt å ha flere klokker for ulike byer i verden
  • Skjul et program ved å ALT-klikke "utenfor" programmet. Utrolig hendig!

16. mars 2007

Sikkerhet og LMS-systemer

Fins det sikkerhetshull i LMS-systemene? Ja, det gjør det. Mange hull. I mange av de største systemene. Hvorfor? Fordi sikkerhet nedprioriteres ofte i applikasjoner på web (generell observasjon) og fordi det er vanskelig å tenke seg til alle mulige angrep før et system tas i bruk.

Det viktige spørsmålet blir da: Hvis hull oppdages, hva skal en da gjøre?

Blogginnlegget Debating Full Disclosure er meget interessant. Schneier (sikkerhetsekspert) vet hva han snakker om. Her er noen utdrag, men hele artikkelen (ca en side) anbefales.

"Full disclosure - the practice of making the details of security vulnerabilities public - is a damned good idea. Public scrutiny is the only reliable way to improve security, while secrecy only makes us less secure."
"Hackers have proven to be quite adept at discovering secret vulnerabilities, and full disclosure is the only reason vendors routinely patch their systems."

Kommenter gjerne dette innlegget!

12. mars 2007

Nyttige kommandoer i VI

Takk til kollega Mads som lærte meg opp i VI i løpet av én time

Grunnleggende
igå over i insert-modus
esctilbake til operasjonsmodus
:angi kommando
Redigering
dd slette en linje
ostart ny linje (under) og gå i insert-modus
Ostart ny linje (over) og gå i insert-modus
yy står for yank, betyr å kopiere stående linje
y$ kopiere fra markøren til slutten av en linje
pstår for put, betyr å lime inn utklippet linje
10p foreta put ti ganger
13p foreta put tretten ganger
5dd slett fem linjer
15i tegn ESC Sett inn 15 forekomster av "tegn". Kan også skrive en sekvens av repeterende tegn.
uundo, angre siste kommando. Bruker egentlig vim, VI improved, derfor føres historikk over aksjoner.
Jflytt neste linje opp til den som markøren viser (på slutten).
aappend etter markøren
Aappend på slutten av linjen
xslett tegnet som markøren markerer, smart fordi man slipper å gå i insertmodus
Dslett resten av en linje"
Navigasjon
0tilbake til starten av linjen
$til slutten av linjen
^markerer starten av linje
$markerer slutten av linje
wbla til neste ord
cwchange word (tar utgangpsunkt i det ordet som markøren står på)
ekom til slutten av det ordet jeg står inne i
a legg for eksempel til dette ordet
n og N bla fremover og bakover (egentlig neste kommando)
8G Gå til linje 8.
GGå til siste linje
Kommandoer
:w lagre på den filen som VI ble startet med
:w filnavnlagre på annen fil
:q avslutte
:q! avslutte uten å lagre
:x write + quit samtidig
ZZ write + quit samtidig
:r !kommando kjør kommando og få output rett inn i VI. r står for read
:%velg alle linjer
:% !kommando kjør kommando og la output fra kommando erstatte innholdet i filen
:% !sort sorter alle linjene og skriv tilbake til VI. Betyr altså å sortere alt innholdet.
:r !ls limer inn alle filene i stående katalog der hvor :r kjøres
Søke og erstatte tekst
/søk etter ord
/heisøk etter hei
?heisøk etter hei bakover
rErstatt et tegn (replace character)
:g/søkeord/s
//erstatningsord
Erstatter første forekomst på hver linje
:g/søkeord/s
//erstatningsord/g
Erstatter alle forekomster på hver linje
%søk etter en parentes på linjen og matchende parentes
d/søkeord slett alt fra markør til søkeordet
d} slett hele paragrafen, dvs til neste blanke linje. Må være helt blank!
Mer avansert
:map g kommandoer i sekvens si hva tasten g skal gjøre. Enter og ESC fås ved å trykke CTRL+V og så Enter eller ESC
ma Sett et merke som heter a
mb Sett et merke som heter b
'a Går til linjen som merket står på
:'a,'b w filnavn Skriver alle linjer mellom de to merkene til en ny fil!
:set number Viser linjenumre
:set nonumberSlår av visning av linjenumre
:set all Vis alle 'variabler' i VI
:set list Viser spesialtegn i teksten, dvs. tab og linjeskift mm