6. august 2007

Google, et LMS?

Trenger vi LMS i utdanning? Det er stadig flere som snakker om mulighetene som ligger i såkalte Web 2.0-tjenester. Norgesuniversitetet ved Dag Rune Ramstad melder at studiet "IKT for lærere" ved Høgskolen i Østfold bruker en "ny" digital læringsplattform satt sammen kun av Web 2.0-tjenester. Videre melder Dag Rune om at Linköpings Universitet går for Google sin e-posttjeneste overfor studentene.

I LMS-ene har vi funksjonalitet for samarbeid, informasjonsutveksling og produksjon. Google tilbyr mye av det samme - gratis. Jeg har brukt Google privat til e-post, kalender, RSS-leser, bildedeling og blogg. Jeg har brukt LMS-er til å undervise. Undervisning i et LMS kan innebære å formidle informasjon og lærestoff, informere om tidspunkter for aktiviteter, evaluering, vurdering, igangsette aktiviteter som blogging, deling av studentressurser og så videre. En sammenlikning mellom LMS-funksjonaliteten og Google-applikasjonene er nærliggende.

Google tilbyr per dags dato en rekke, gratis funksjonalitet direkte i nettleseren, og har også laget en Education-pakke.

  • Asynkron og synkron kommunikasjon ==> Gmail (e-post), Google groups (forum), Google Talk (chat)
  • Samskriving ==> Google Docs (erstatning til Word, støtter mange samtidige forfattere)
  • Informasjon ==> Google Docs, Google Notes, Google Reader (RSS),
  • Bilder ==> Google Picasa webbasert klient
  • Kalender ==> Google Calendar
  • Blogg ==> Blogger/Blogspot (støtter også gruppeblogger)
  • Annet ==> Google Maps/Earth (2D og 3D kartsøk) og Google SketchUp for 3D-tegninger
  • Enda, enda mer ==> Google kommer stadig opp med nye tjenester, og gamle forbedres kontinuerlig
  • Marratech ==> En MEGET interessant nyvinning fra Googles side, er at de har brukt 100 millioner (svenske?) til å kjøpe konferanseløsningen Marratech. Hva skal Google med Marratech? Det er i hvertfall liten tvil om at konferanseløsninger ala Marratech er mye mer avanserte enn LMS-enes konferanseverktøy...

Felles for mange av disse tjenestene fra Google, er at du i tillegg til å bruke den aktuelle tjenesten for deg selv, kan velge hvem som skal få tilgang til dine ressurser. Deling står sentralt i Googles verden (trolig fordi deling også gir Google et større datagrunnlag for datainnsamling, indeksering, personifisering, ...). Google kan derfor i stor grad erstatte et LMS, i hvertfall slik den jevne lærer bruker et LMS. En lærer kan velge å dele bilder, kalenderoppføringer og dokumenter med studentene, og kan med letthet simulere mye av funksjonaliteten kjent fra LMS-ene.

Det er også vesentlige forskjeller mellom Google og et vanlig LMS slik vi kjenner dem i dag. LMS-ene er laget for ett formål - undervisning - mens Google-produktene er blitt så fleksible at de kan brukes i undervisning. Den totale brukeropplevelsen mellom LMS-systemene og Google går foreløpig (etter min mening) i favør av LMS-ene. Google vinner derimot på hurtighet, søkemuligheter og ikke minst brukervennlighet på applikasjonsnivå. For eksempel gir Google Docs samskriving en ny dimensjon. Google lar deg opprette nye diskusjonsgrupper eller følge med på gamle, og du kan dele ressurser med andre på en lett måte. Google Calendar kan synkroniseres med mobile enheter og Outlook/iCal. Hendelser vises på en intuitiv måte og opprettes lynkjapt vha klikk-dra-og-skriv-inn-avtalen-direkte. Google satser tungt på Ajax, og det er liten tvil om at Google gjør det best på applikasjonskvalitet. Spørsmålene blir likevel mange:

Kan Google eller liknende Web 2.0-teknologier brukes som en fullverdig erstatning til LMS? Hva skal eventuelt til? Er det ønskelig?

Kommenter gjerne på dette innlegget :-)

3 kommentarer:

  1. Må det være enten Google eller et LMS? En strategi kan være å bruke flere verktøy, velge det som passer best til formålet. Jeg mener at LMS fortsatt har best funksjonalitet for administrasjon og godkjenning av øvinger. Men det vil være uheldig om hvert fag har sin unike løsning.

    SvarSlett
  2. Veldig interessant, Svend Andreas. Er for så vidt enig, Olav, at det ikke må være enten eller. Problemet er kanskje at det blir mye å forholde seg til, og at en til tider ønsker å rasjonalisere bort en del verktøy for å spare tid.

    Det jeg egentlig ville si var at jeg har brukt Marratech i et nordisk prosjekt. Vi har hatt fire netttkonferanser på Marratech. Det fungerte i det store og hele OK, sjøl om vi nok har strevd en del med tekniske og/eller menneskelige problemer. Dette var i 2006 og tidlig 2007 mens det ennå var svensk, før Google kjøpte det opp. Det blir spennende å se om Google satser på utvikling av Marratech.
    Mvh Torhild Slåtto

    SvarSlett
  3. Spennende innlegg!
    Som lærer i videregående finner jeg ikke noe system i Google for å legge inn karakterer og få en totaloversikt over elevene på den måten.

    Ellers syns jeg en kombinasjon er bra. Bruker f. eks Google docs til halvtårsplan for klassen min, alle lærere kan endre på den. Har lagt ut lenke til den i Fronter.

    SvarSlett