15. april 2011

Synkron nettbasert undervisning

Jeg hadde nylig en oppsummeringsforelesning for 1.klasse. I stedet for å dra til Trondheim brukte vi Adobe Connect. Versjon 8 fungerer knall. Ingen tekniske problemer. Skjermbildet under viser hvordan jeg som lærer har delt en PDF. Jeg har i tillegg tegnet en forklaring på PDF-en. Jeg stilte muntlige spørsmål til klassen, og noen av studentene har svart med tekst i chatten. Dette skaper mer deltakelse enn en vanlig forelesning.

Klikk på bildet for å åpne i større versjon

I tillegg brukte jeg verktøyet "poll" flere ganger underveis for å stille faglige spørsmål og fange opp meninger. Dermed ble det mange små avbrudd med tid til å reflektere, tenke og løse litt oppgaver. Jeg kunne delt ut oppgavene på forhånd og krevd forberedelse for å maksimere effekten, men det får bli neste gang. Jeg opplever det som veldig morsomt å undervise i et slikt miljø. Adobe Connect tilbyr også å lage sub-grupper, noe som øker muligheter for skikkelig spennende undervisningsopplegg.

Min anbefaling: Adobe Connect kan definitivt erstatte klasseromsundervisning en gang i blant (eller ofte om en vil det). Nettbasert synkron undervisning skaper variasjon, bidrar til å øke motivasjonen og deltakelsen blant studentene og åpner for noen spennende pedagogiske muligheter. Har du erfaringer eller tanker/idéer til andre ting å prøve ut? Alle innspill er nyttige, for dette skal definitivt jeg prøve flere ganger...

13 kommentarer:

  1. Adobe Connect virker fint - jeg har eksperimentert litt sammen med noen kolleger på NTNU. Selv hadde jeg planer om enkle tekstbaserte webinarer i sanntid med etherpad for mitt nettkurs denne våren, men det viste seg raskt at mine studenter foretrakk asynkron kommunikasjon. Gratulerer med pristildeling, forresten! Det er inspirerende for oss andre å se hvordan du arbeider!

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig innspill! Jeg er stor tilhenger av enkle verktøy som Etherpad i kombinasjon med Skype, men har nå fått en aha-opplevelse etter å ha testet Adobe Connect i vår. Jeg ser at når det er 30 studenter så gir Adobe Connect eller tilsvarende løsninger en del virkelig spennende pedagogiske muligheter. En miks der ulike verktøy brukes til ulikt bruk, er bra. Kult å kunne bo i Skien og undervise campus-studenter i Trondheim der de ikke samles i et rom, men sitter hjemme på hyblene sine :-)

    Har en del ideer som skal testes ut fremover med både Adobe Connect og andre verktøy. Deler både på denne bloggen og på http://blogg.itfag.hist.no og nå også den nye snarfilm-bloggen http://snarfilm.blogspot.com .

    SvarSlett
  3. Adobe Connect 8 fungerer meget bra, og en del av våre fagansatte (UiN) på den nye grunnskolelærerutdanningen (nett- og praksisbasert) har tatt i bruk AC via Feide - her brukes AC blant annet til å gjennomføre refleksjonsseminar med studentene når de er i praksis, matematikkundervisning osv. I musikkfaget fungerer AC meget bra, der du uten problemer kan laste opp mediafiler (eks. MP3) som kan spilles av for deltakerne i møterommet. Denne løsningen skal blant annet brukes ved en av mange eksamener i musikk.
    Det blir derfor spennende å få del i erfaringene når semesteret er over.

    SvarSlett
  4. Kreativt å dele og jobbe med musikkfiler på den måten! Har dere prøvd breakout-funksjonaliteten for å lage sub-grupper?

    SvarSlett
  5. Her hos oss (HSH) brukar me Elluminate Live (via Fronter). Har du er faringar med det? Og evt. korleis vurderer du Adobe i høve til dette?

    SvarSlett
  6. Jeg bare lurer på hvem som leverer selve tjenesten til dere? Bruker dere http://connect.uninett.no/? Priser? HiMolde bruker Elluminate via Fronter, men jeg kunne gjerne tenkt meg å teste ut AC.

    SvarSlett
  7. @Anders: Jeg har ikke brukt Elluminate. Har lite erfaring med annet enn Adobe Connect. Har prøvd DimDim noen ganger og TeamViewer (men det er vel mest for fjernstyring av maskiner). Mulig noen andre har erfaringer emd Elluminate vs Adobe?

    SvarSlett
  8. @hansfn: Jeg har nå forhørt meg litt med "labben" hos oss. De sier: I utgangspunktet er det slik at priser for løsning på egen server er noe man må kontakte Adobe for å få priser på. Mye mulig det er mulig for Høgskolen i Molde å ta i bruk løsningen som UNINETT har satt opp, ettersom dette skal være en webmøteløsning som er tilgjengelig for hele UH-sektoren. Se på http://blog.ecampus.no/kontakt/ og http://www.uninett.no/webmøter og bloggen http://blog.ecampus.no/. Ser ut til at Jan Mejier er mulig kontaktperson.

    SvarSlett
  9. @hansfn, @Svend Andreas: Høgskolen i Molde får bruke connect.uninett.no. Til juni 2012 blir kostnadene dekket gjennom nasjonale eCampus prosjektet. Jeg håper at Høgskolen i Molde kommer til å delta i anbud for en felles webmøte løsning. Hvis du ønsker at HiMolde kan bruke Connect tjenesten er det best å ta kontakt med Ole Tom Holen fra IT. Han er eCampus kontaktperson i Molde :) Jeg har prøvd en del andre verktøy. WebEx, Microsoft Lync, BigBlueButton, DimDim (eksisterer ikke lengre), Elluminate og noe andre. Elluminate har dårlig lyd men har også ting som er bra. Jeg vet at Oslofjordalliansen kommer til å bruke Connect en stund. Hvis du har flere spørsmål, gjerne ta kontakt. Kontaktdetaljene finnes på http://www.uninett.no/webmøter/

    SvarSlett
  10. Jeg er også i ferd med å bli en fan av Adobe Connect 8. Elluminate har jeg kun testet et par ganger, og jeg liker AC bedre, litt fordi AC er mindre kaotisk layoutmessig nå i nyversjonen, og jeg synes også at lyden er bedre med AC. Basert på førsteinntrykket vil jeg si at AC har flere muligheter og bedre funksjonalitet for meg som lærer.

    Ta forbehold om at jeg er i begynnerfasen med disse verktøyene og at jeg kun overfladisk har testa Elluminate.

    Jeg har brukt det en gang med studenter og flere ganger med ulike kollegaer både til seminarer og testing, og til høsten skal jeg drive med undervisning via Adobe connect. Det tror jeg vil fungere bra. Jeg har i mange år jobba med skype, Second Life og andre løsninger til nettbasert undervisning, og Adobe Connect er med god margin den beste løsninga jeg har vært borti, av de grunnene som har kommet fram i diskusjonen og hovedinnlegget her.

    Apropos så har Jan Meijer laget en fin video til hjelp for førstegangsbruker: http://www.youtube.com/user/nojanmeijer#p/a/u/0/8N7M_Z7ZiCQ

    Og gratulerer med mange vel fortjente priser, Svend Andreas!

    SvarSlett
  11. Takk Jørgen for video peke. Jeg må peke på at jeg laget den for et internasjonalt møte og ca. 3 timer før selve møtet så jeg må nok lage en bedre som er på norsk og kutter ut alt som ikke trengs å være der.

    SvarSlett
  12. Hei, ved Høgskolen i Telemark prøver vi ut flere ulike løsninger, men har svært god erfaring med Meetcon/Nefsis. Les om løsningen og en lengre artikkel i Aftenposten om vår bruk, herfra:
    http://www.meetcon.no/omtale-i-aftenposten

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt mulig at du mener det, B.Nærum, men å innstallere Meetcon/Nefsis er no dritt. Man må tydeligvis ha ingeniørutdannelse for å klare å installere Nefsis på maskinen.

      Jeg har brukt alt for mye tid (selvsagt gjort alt etter boka)og ikke minst frustrasjon på Nefsis, noe som igjen ødelegger studiegleden. For sikkerhets skyld har jeg fått 2 ulike datakyndige (en ingeniør og en fra pc-support jeg kjøpte pc`n fra)uten at de har klart å få dette fikset. Vil bare nevne at av de jeg har snakket med i klassen, sliter størsteparten med å installere dritten (nefsis/meetcon)
      Det er godt mulig at nefsis/meetcon er den beste løsningen blant andre alternativer, men det er fortsatt en H å få installert den.

      Nå skal jeg ikke snakke for mye dritt om Nefsis/Meetcon, for når den først funker så er det en fornøyelse å bruke. Dessverre kan jeg ikke låne HIT sin skolepc hver gang. Jeg kan heller ikke ta den med meg hjem.

      Slett