17. april 2013

Effektiv jobbing med ekstern skjerm

Her er et eksempel på hvordan en kan bli mer effektiv med ekstern skjerm. Jeg skriver en del lærestoff, og da må jeg typisk gjøre research, se på eksempler på nett, skrive programmeringskode og liknende - samtidig som jeg lager selve lærestoffet.

Dette bildet viser hvordan jeg har satt skjermen på høykant (vridd 90 grader) og plassert den "over" den bærbare maskinens skjerm. Dermed kan jeg se opp i stedet for å vri hodet. Med en skjerm på høykant vil for eksempel et word-dokument vise veldig mye tekst samtidig. Det kan være nyttig når du trenger å få oversikt (et alternativ er å bruke et bedre program enn Word, for eksempel Scrivener som jeg har blogget om tidligere).



Vridd på lavkant vil skjermen være så bred at du lett kan plassere to dokumenter side om side. Alt dette kan en selvsagt gjøre til en viss grad på bare en skjerm, men med ekstern skjerm øker mengden du kan se på samtidig. Jeg er tilhenger av å fokusere på det en skal gjøre, og det betyr ofte å se på bare en applikasjon om gangen, men noen ganger - som når en skriver lærestoff - er det nødvendig å se på flere ting samtidig.

Hvilke erfaringer har du med ekstern skjerm?

2 kommentarer:

  1. På Vågen videregående skole har vi i flere år brukt ekstern skjerm OG eksternt tastatur og mus, med stort hell - jf god/riktig ergonomi ;-)

    Spesielt våre musikere verdsetter stor, ekstern skjerm i "portrait-mode" når de skriver noter (notasjon i f eks programvare som Sibelius eller Finale): Her ser de store deler av partituret og har "ekstra verktøy" tilgjengelige på originalskjermen.

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig kommentar, det hørtes ut som en smart bruk av ekstern skjerm. Det å kunne rotere skjermen er en funksjon som virkelig er verdt å få med når en kjøper ekstern skjerm.

    SvarSlett