6. mai 2012

Mine foredrag fra itslearning-konferansen 2012

Jeg bidro med to innlegg på brukerkonferansen til itslearning i Bergen 24. og 25.april 2012. Her er begge bidragene:

Plenumsforedraget "Aktiv bruk av itslearning" på onsdag:



Parallellsesjon "Nettbasert læring og itslearning" på tirsdag:



Det er en god del pedagogiske tips til god bruk av itslearning i begge presentasjonene, og selv om parallellforedraget er noe mer spisset mot nettbasert undervisning så mener jeg en del av tipsene der kan anvendes også i en klasseromssituasjon.

20. april 2012

Læring i skyene

Hva er læring i skyene? Hva kan det være? Hvilke muligheter har en lærer som ønsker å lage motiverende, aktiviserende og engasjerende undervisningsopplegg med Web 2.0-baserte tjenester?

Jeg holdt åpningsforedraget på årets NVU-konferanse i Grimstad 17.april 2012. Se presentasjonen på SlideShare eller nedenfor:


Har du innspill? Hvilke erfaringer har du om læring i skyene?

17. april 2012

Foredrag om sosiale medier

Jeg får stadig forespørsler om å fortelle overordnet om hva sosiale medier er, hvordan det brukes og hvorfor det er relevant for virksomheter. Forrige måned snakket jeg både for Skien Rotaryklubb og for studenter ved Høgskolen i Telemark ved et besøk på Klosterøya. I stedet for å sende ut på e-post, har jeg lastet opp på SlideShare og inkluderer her på bloggen.
Det fins mange måter å formidle kunnskap om sosiale medier på. Presentasjonen forsøker å gi konkrete eksempler, forklare virkemåten til sentrale verktøy og tjenester, fokusere på gevinster og effekter, og ikke minst gi et overblikk over det nye paradigmet som Web 2.0 og sosiale medier innebærer. Vil du lære mer, så vurder å melde deg på det nettbaserte faget Sosiale medier (jeg er en av faglærerne) eller følg med på den pågående tipsserie 2 om Web 2.0.

15. april 2012

Blogg - et nav i 2.0-verdenen


Dette innlegget er en del av tipsserien om Web 2.0 og tar opp hva blogg er og hvordan en blogg kan brukes. En blogg er etter min mening en av de mest sentrale tjenestene innen Web 2.0 og verdt å bruke for både privatpersoner, lærere, studenter/elever, næringsliv, organisasjoner og andre samfunnsaktører. Innlegget er en del lengre enn et vanlig blogginnlegg, noe som skyldes at det er lærestoff i flere nettbaserte fag ved HiST, blant annet IKT og læring (LN504D), Sosiale medier (LN203D) og IT Introduksjon (LN307D). Det er forsøkt skrevet slik at det kan gi mening for alle.


Hva er en blogg?
En blogg er i utgangspunktet en slags dagbok på nett, hvor en kan skrive ned tanker, erfaringer, ting en interesserer seg for eller synspunkter. Blogg kan brukes til mye, for eksempel

26. januar 2012

Snart halvårsenhet klar for lærere

Det er snart tid for en ny runde av våre nettbaserte fag for lærere. Vi øker nå porteføljen med et nytt fag, og har nå 4 direkte relevante fag for lærere på totalt 24 studiepoeng.

Vi har også lagt ut mye mer informasjon om fagene våre enn tidligere, på en nokså ryddig og konsistent måte. Her kan du lese eksempel på beskrivelse av faget IKT og læring (LN504D): http://aitel.hist.no/fag/lms/.

Har du en kollega som vil lære mer om god bruk av læringsplattformer, vurdering med digitale tester, hvordan Web 2.0 kan brukes i undervisningen og innholdsproduksjon (video m.m) så er det nettbaserte faget IKT og læring (LN504D) en mulighet til å lære mye som er direkte anvendbart i en pedagogisk sammenheng, og omtrent så fleksibelt som en kan få det: Alt skjer på nett, fristene er veiledende og du kan til en viss grad tilpasse øvingsoppgavene til din undervisningssituasjon slik at det blir matnyttig for deg. Faget er ikke fullsatt, så det er fritt fram å melde seg på (frist er 1.februar, men trenger du noen dager ekstra, så ta kontakt). Jeg er for øvrig faglærer i IKT og læring (LN504D) og Pedagogisk bruk av digitale tester (LN392D). Tilbakemeldinger viser at tidligere studenter har fått godt utbytte. 

En ulempe for noen, er at for eksempel faget IKT og læring (LN504D) "bare" er på 6 studiepoeng. Vi hører stadig om lærere som ønsker tilbud på 15 studiepoeng eller mer. Tanken fra vår side er at de som ønsker å ta noe med overkommelig arbeidsmengde kan gjøre det, mens de som ønsker mange studiepoeng innenfor feltet, skal kunne kombinere med andre fag på 6 studiepoeng: 


Altså 24 studiepoeng totalt. Har vi planlagt enda flere fag? Ja. Vi fikk tildelt et prosjekt om PLN (Personlig læringsnettverk) i regi av Norgesuniversitetet som starter nå i 2012. Et viktig resultat av prosjektet er et nytt fag på 10 studiepoeng om hvordan en kan bruke personlige læringsnettverk. Det kommer trolig på plass fra og med januar 2013 (med forbehold). Etter det har vi 34 studiepoeng (30 tilsvarer en halvårsenhet for lærere, men det er samtidig sannsynlig at vi kutter ned hvert fag fra 6 til 5 så da blir det faktisk 30 totalt).

Høres en slik pakke på 30 studiepoeng med disse ingrediensene interessant ut? Tips gjerne en kollega. Vi trenger mange studenter for å kunne opprettholde og videreutvikle tilbudet, og synes det er oppriktig gøy å undervise i dette fagfeltet. 

6. januar 2012

Gratulerer med iTunes U, Telemark!

I Telemark har de videregående skolene kommet seg på iTunes U. Lærere i for eksempel matematikk, fysikk og kjemi fra Telemark er på de øverste plassene på iTunes U-nedlastinger for tiden. De har danket ut store amerikanske universiteter, og ikke minst den fantastiske "A romp through the history of philosophy" med Marianne Talbot (ja, jeg har hørt hele). Dette gjelder riktignok norsk iTunes Store, men det er likevel imponerende (en kan bytte land nederst i iTunes Store og ser da helt andre 10-på-topp-lister).

Telemark danker ut University of Oxford, januar 2012

Gratulerer så mye til de som jobber med teknologi, læring og video i Telemark. Spennende å følge med på det dere gjør!

Anbefaler deg som er lærer å laste ned en episode eller to og vurdere hvorvidt denne formen for lærestoff kan være nyttig å lage - og dele med andre. Det er faktisk helt overkommelig å produsere videoer selv. Trenger du tips til hvordan, så sjekk ut Snarfilmbloggen http://snarfilm.blogspot.com. Snarfilm er et Norgesuniversitetsprosjekt hvor jeg og flere andre deler erfaringer knyttet til videoproduksjon. Vi kaller det "Snarfilm" fordi målet er å kunne produsere gode, pedagogisk gjennomtenkte videosnutter raskt og effektivt.

Jeg tror Telemark gjør det helt riktig i det de har demonstrert på iTunes U. Ikke lange "forelesninger", men korte, modulære videosnutter. Det at de deler sitt arbeid så aktivt på iTunes U, er motiverende for andre lærerkollegaer landet over, og det må også (så vidt jeg kan skjønne) være både lettvint og motiverende for elevene. Ekstra fint er det at iTunes U-tilstedeværelse ikke er begrenset til kun i-produkter fra Apple. Apple godtar nemlig at en har innholdet sitt der en vil. iTunes U er kun en av mange parallelle kanaler. Slik ekskluderes ingen, men mange nås.