26. september 2012

Webinar om video/snarfilm


I snarfilm-prosjektet skal vi dele erfaringer om "pedagogisk bruk av video". Hvordan bruke video på ulike måter i undervisningen? Hvordan lage video? Aktivisere og motivere?

Vi inviterer de som har lyst til å delta på et nettbasert "webinar" via Adobe Connect:


20. september 2012

Hva har jeg lært av snarfilm-prosjektet?

Dette innlegget ble også postet på snarfilm-bloggen den 20.sep. 2012.

Her er en liten video hvor jeg forteller om hva jeg har lært i snarfilm-prosjektet. Ca 2 minutter og 30 sekunder lang.



Håper den kan motivere deg til å lære mer om snarfilm-prosjektet, for eksempel ved å se på websidene våre http://snarfilm.no.

22. august 2012

Følg med på tipsserie om effektivitetstips på itfag-bloggen

På jobb-bloggen vår (jeg jobber ved Avdeling for Informatikk og e-Læring ved Høgskolen i Sør-Trøndelag) skriver vi mye som du kanskje har interesse av å lese. Adressen er http://blogg.itfag.hist.no og du kan lese om data, teknologi, utfordringer og nøtter, studentaktiviteter, informasjon om forskningsarbeidet vårt, intervjuer med næringslivet og mye mer. Og ikke minst en nyoppstartet tipsserie med effektivitetstips.

Det kan derimot være slitsomt å følge med fordi nye blogginnlegg kommer i ny og ne, uten noe fast mønster. Noen lesere besøker bloggen av og til og leter etter nye ting. Noen abonnerer via RSS. Det er enda mer lettvint å abonnere på nye blogginnlegg via e-post, og det er en ny funksjonalitet vi har ordnet nå i dag. Gå til http://blogg.itfag.hist.no og legg inn e-postadressen din i høyremargen. Deretter får du nye innlegg tilsendt på e-post.


Det kan være lurt, fordi utover høsten kommer mange innlegg i tipsserien om effektivitetstips, hvor vi blant annet tar for oss effektiv bruk av e-post, gjøremålslister, Evernote/DropBox/Google Docs, nyttig bruk av sosiale medier, produktivitet med mobiltelefonen, hvordan finne godt støttestoff effektivt og noe som heter Pomodoro. Følg med så får du mange gode tips som garantert kan gjøre deg mer produktiv og effektiv. Ovenfor leste du "vi tar for oss..." men i praksis er det jeg som skriver tipsserien om effektivitetstips.



PS: Jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøre tipsserien om effektivitetstips på denne bloggen, men fant ut at den er veldig relevant for våre datastudenter, så derfor postes den på itfag-bloggen. Skal snart starte opp en tipsserie om itslearning-tips på denne bloggen (tipsserie 3), og selvsagt fullføre tipsserie 2 om Web 2.0. Min første tipsserie (tipsserie 1 om digitale tester) er forresten ferdig og på ca 40 A4-sider totalt.

3. august 2012

Ny prosjektblogg du bør følge

Jeg leder et prosjekt i 2012-2013 om PLN (personlig læringsnettverk) støttet av Norgesuniversitetet. Prosjektet har en egen blogg hvor det jevnlig vil postes innlegg relatert til PLN, sosiale medier, Web 2.0 og læring fra oss i prosjektgruppen. Du kan sette opp e-postvarsling eller abonnere via RSS. Kom gjerne med innspill på innleggene vi skriver der! Noen ganger vil blogginnlegg som jeg står bak krysspostes også på denne bloggen, men som hovedregel ikke.

Bloggen har adresse http://plnprosjekt.blogspot.no/

25. mai 2012

A tribute to Hans Rosling

Hvem er den beste foredragsholderen i verden? Vanskelig å si, men jeg holder en knapp på svenske Hans Rosling.

Se for eksempel på TED-presentasjonen nedenfor på 13 minutter om religioner og barnefødsler. Innholdet er interessant, men det som er mest fascinerende er presentasjonsformen. At Hans Rosling er ansett som en av de beste foredragsholderne i verden, er ikke rart:
  • Han har veldig solid kunnskap på sitt felt og utstråler stålkontroll i det faglige som han snakker om. 
  • Han bruker et (egenutviklet) verktøy for å presentere, som i seg selv er veldig informativt og som han behersker å snakke omkring på en engasjerende måte. 
  • Presentasjonen er godt innøvd, men det virker lett og ledig likevel. 
  • Han byr på seg selv når han snakker, og sprudler av entusiasme. 
  • Han bruker små og enkle, men likevel veldig kraftfulle pedagogiske triks. I ovennevnte TED-presentasjon stiller han for eksempel ett (ett) sentralt spørsmål til publikum først i presentasjonen, som gjør at de følger med underveis, og når han tar opp spørsmålet på slutten så avsløres svaret basert på alt han har snakket om underveis. Det å identifisere et slikt sentralt spørsmål og å bruke det på denne måten i formidlingen, er ikke noe mange gjør. 
  • Fra 10 til 13 minutter ut i presentasjonen skal han forklare hvorfor et tall blir som det blir (10 millioner milliarder og ikke 7 milliarder). Det er egentlig enkel matematikk, men ikke så enkelt å oppdage uten å få det forklart. Etter å ha fulgt med så langt i foredraget vil tilhørerne naturlig være i moduset "jeg lurer på hvorfor det blir 10 og ikke 7". Dette forklarer Rosling på en glimrende måte ved å flytte på noen bokser. Denne biten alene er rett og slett severdig og typisk Rosling. En formidler av høy klasse. 
Anbefaler også de andre TED-presentasjonene til Rosling, de er alle vel investert tid å se.

Hvike foredragsholdere/foredrag mener du er best?

PS: Det er ikon for fullskjermvisning øverst til venstre i videovinduet.

11. mai 2012

Vekk liv i din døde blogg

Stadig flere som hadde og skrev blogg de siste årene, har opplevd at bloggen sin blir mindre og mindre oppdatert. Undertegnede også. Mange har kanskje gått over til å bruke Twitter mer aktivt, og opplever at bloggen blir for treg, traust og kanskje kjedelig? Tid kan være en annen faktor. På en måte er det forståelig at tidsklemma tar de fleste, men uansett årsak er dette veldig dumt i en større sammenheng. Fordi summen av bloggere i bloggosfæren var dyktige og hadde mye god kunnskap og erfaringer å dele.

blablabla
Har du ikke mer å skrive om? Det tror jeg ikke noe på! Foto: "blablabla" fra @svendah på flickr: http://www.flickr.com/photos/svendah/7110468613/in/set-72157629884501719

Det skrives så mange Twitter-meldinger at Twitter ikke klarer/vil gjøre dem søkbare langt bakover i tid. Twitter-meldinger du skriver går tapt etter 1 måned (det vil si at de ikke kan søkes opp selv om de ligger i profilen din, om jeg har forstått det riktig). Blogginnlegg blir derimot varig kunnskap. Dessuten har du mer plass på deg når du skal formulere noe i bloggform.

Jeg har selv hatt en blogg over lang tid hvor publiserings-frekvensen har dalt kraftig. Etter å ha tatt opp bloggskrivingen igjen den siste tiden, innser jeg hvor verdifullt blogging er. Både for egen læring (skriveprosessen er lærerik) og for andre som leser (noe kommentarer og spredning/favoriting på Twitter vitner om) og for meg når jeg får kommentarer (innspill) fra andre. Noen av innspillene kommer på Twitter, mens noen kommer som bloggkommentarer. Jeg skrev nylig et lengre innlegg om hva blogging er og hvorfor det er så kraftig - i fall du gikk glipp av det kan du jo vurdere å lese det etterpå.

Før i tiden var det så enkelt. Da var det bare blogg, og tiden var bedre. Nå kjemper bloggen om oppmerksomheten, og det kan virke krevende å skrive blogginnlegg med stadig mindre tid å bruke. Og å lese andres innlegg enten det er med en RSS-leser eller andre hjelpemidler, tar også tid.

Jeg vil likevel slå et slag for blogging - har du en blogg som kan synes å ha gått av med døden, så vurder å sparke liv i den igjen. Det tjener både du, leserne dine og ikke minst kunnskapsplattformen Internett på.

Enig?