24. november 2008

En symmetrisk dag

Her er dagen i dag, fortalt baklengs. Det har vært en utrolig innholdsrik dag, hvor jeg blant annet har holdt mitt første foredrag om Web 2.0 basert på muntlig fremstilling - helt ufrivillig. Jeg forteller den baklengs, fordi akkurat nå føles det mest riktig.

Hendelse 15: Jeg legger meg kl 23:01, meget velvillig, og Zzzzovner umiddelbart.

Hendelse 14: Jeg skriver blogginnlegg om dagen i dag.

Hendelse 13: Jeg lærte at drosjer bytter vinterhjul 3-4 ganger i løpet av en vinter.

Hendelse 12: Jeg landet i Kristiansund etter en hoppeti-hopp-humpe-tur med et nokså lite SAS-fly og mye trublulelulens.

Hendelse 11: Jeg ventet 2 timer på et fly på Gardermoen, nokså tom i hodet, men relativt glad og fornøyd over å kunne høre på rolig musikk på en iPhone og taste på en Mac.

Hendelse 10: Jeg fikk smuglet Mac-en gjennom sikkerhetskontrollen uten nevneverdige problemer nok en gang.

Hendelse 9: Jeg holdt innlegg om bruk av Web 2.0 i undervisningen. Dette var dagens vanskeligste oppgave, men samtidig spennende. Det var vanskelig fordi:

  • Det er så utrolig mange innfallsvinkler til denne Web 2.0-sfæren.
  • Det er vanskelig å lage en god struktur og formidle et tydelig budskap i løpet av en skarve time.
  • Deltakerne viste seg å ha veldig forskjellige forutsetninger, alt fra "Web 2-hva da?" til "Jeg kjenner til verktøy og tjenester" til "Jeg bruker daglig Web 2.0" til "Jeg har prøvd Web 2.0 i undervisningen og ønsker påfyll utover dette".
  • Nettet falt ut rett før foredraget startet. Filmer som skulle vises, nettsider som skulle forklares raskt - dette ble plutselig en stor utfordring. Basert på et lite antall skjermdumper, måtte alt tas muntlig.

Deltakerne får avgjøre om det ble vellykket, men jeg har mer å gå på - merket jeg. Gir meg selv derfor en grei terning 4 av 6. Dobbel applaus fra publiken (muligens fordi jeg holdt tidsskjema :-).

Hendelse 8: I den praktiske økten var det mange spørsmål om bruk av det nye testverktøyet i it´s learning. De som brukte Fronter fikk hjelp av en Fronter-kyndig. Motivert i en rekke pedagogiske eksempler fra de to foregående øktene, var engasjementet på topp, men noe hjelp til å få ting til i praksis er likevel essensielt. Mange aha-opplevelser å spore.

Hendelse 7: Spiste lunsj på bare 45 minutter, noe som i seg selv er en bragd. Problemet med koldtbord på norske konferansehoteller er todelt: Maten er altfor god, og utvalget er altfor stort. Jeg vet aldri hva jeg skal velge, og så blir det litt av alt. En pytt-i-panne om du vil. Jeg fikk tid til bare to porsjoner dessert.

Hendelse 6: Forelesningsøkt på 75 minutter om digitale tester. Ble i praksis 90, fordi jeg ivret etter å vise et par ekstra eksempler på pedagogisk bruk av digitale tester. Fortalte følgende (tørre) vits som tilsynelatende slo utrolig godt an:

"Det var to sandhauger som lå på siden av hverandre... Plutselig en dag ble den ene skuffet over den andre."

Hendelse 5: Dagen startet med et 75 minutters foredrag om pedagogiske muligheter med LMS. Jeg mener oppriktig at LMS-et fortsatt kan spille en viktig rolle i undervisning, selv om vi nå ser spennende muligheter med Web 2.0 og noen mener at LMS er som steinalder å regne. Faktum er at for mange lærere byr LMS på en trygg ramme, og om en tenker kreativt er det mange gode aktiviteter en kan få til med et LMS. Jeg er mest for kombi: Bruk det som passer til enhver tid: gjerne LMS, Web 2.0, tavle, ... Jeg tok opp følgende temaer, og selv om det er lite revolusjonerende i seg selv, så håper jeg det ble matnyttig for tilhørerne:

  • Pedagogisk bruk av spørreskjema: Refleksjon, Faglig kompetansekartlegging, Formativ bruk
  • Hva vil vi oppnå med IKT i undervisningen?
  • Pedagogisk bruk av forum: Fordeler med forum, Presentasjoner, Skilpadde/kanin, Ordliste, Organisering, Hvordan skape aktivitet
  • Humoristisk innslag.

Hendelse 4: Bussen til Rica kostet 60 kroner.

Hendelse 3: Jeg landet på Gardermoen etter en hoppeti-hopp-humpe-tur med et nokså stort SAS-fly og mye trublulelulens.

Hendelse 2: Jeg fikk smuglet Mac-en gjennom sikkerhetskontrollen uten nevneverdige problemer. De skulle bare visst - disse sikkerhetsvaktene - at inni den ligger til dels eksplosive foredrag om "Pedagogisk bruk av IKT".

Hendelse 1: Jeg var halvvåken i drosjen og lærte at drosjer bytter vinterhjul 34 ganger i løpet av en vinter!

Hendelse 0: Klokka ringte kl 05:01 og jeg stod opp - meget motvillig - men med forventninger om en fin dag.

5 kommentarer:

  1. Jeg synes de to første foredragene dine var meget bra. de var godt oppbygget og gav mange matnyttige ideer til bruk i min undervisning. Selv om høgskolene er langt framme på LMS og web 2.0 er det mange grunnskoler som såvidt har begynt å snuse på temaet. Og jeg har flere kollegaer som ikke engang kan lage mapper for å sortere lagrede dokumenter...

    Jeg ble veldig inspirert!

    SvarSlett
  2. Dette var et usedvanlig sjarmerende referat :) - humret litt av vitsen din jeg også. Dagen din høres ut til å ha vært både innholdsrik og krevende, så det er ikke verst at du orket å skrive om den i tillegg da du kom hjem. Jeg er også spent på utviklingen for LMS versus åpne ressurser, men som Marita skriver i dag: Elevene orker ikke å forholde seg til "altfor mange steder", så en skikkelig plattform/startside der både LMS og web 2.0 kan integreres vil være kjærkommen.

    SvarSlett
  3. Var en av dine lydhøre lyttere til hva du hadde å si på KFF-konferansen. Tema ditt både i fht Web 2.0 og Digitale tester var akkurat noe som var matnyttig for meg. Selv har jag prøvd å manøvrere litt rundt på egenhånd i dette universet for bruk pedagogisk. Defor var det flott med input som både hadde god praktisk og faglig innsikt i tema. Selv har jeg som pedagogisk ståsted når det gjelder IKT og pedagogikk at skolen må være mest mulig der elevene er slik at man kan bruke verktøyene som elevene bruker daglig selv i en konstruktiv måte i skolehverdagen. Det tror jeg gir merverdi for elevene (og lærerne) i form av økt motivasjon og læring.

    Ble også inspirert og føler at for min del var vel verdt å komme på konferansen på bakgrunn av dine forelesninger (Skryt, skryt!).

    Som en konsekvens har jeg fulgt din oppfordring: I natt laget jeg min egen blogg. Første innlegg hat tatt utgangspunkt i en av de mer negative erfaringene fra gårsdagen.

    Bloggen finner du her:
    http://delangeblogg.blogspot.com/

    SvarSlett
  4. Takk for interessante innspel. Eg gler meg allerede til eg skal koma inn i klasserommet, sjå elevane mine djupt inn i augo og seia: Kjære elevar. I dag skal de få laga prøven dykkar sjølve. At eg ikkje har kome på det sjølv, irriterer meg. Og takk for hyggeleg lunsj, sjølv klarte eg berre ein porsjon dessert. I dag fekk me ribbe...

    SvarSlett
  5. Hei.
    Takk for god inspirasjon på konferansen. Det var matnyttig synes jeg
    Jeg har tatt utfordringen å starte min egen lærerblogg, og kommer til å følge med på din:)

    SvarSlett