3. november 2008

Bedre bruk av LMS

I faget med det "korte" navnet Læringssystemer, pedagogikk, teknologi og innholdsproduksjon var øving 1 å beskrive et eksisterende undervisningsopplegg i et LMS-system, og deretter komme med forslag til forbedringer. Dette skulle skrives i en blogg og leveres inn. Jeg må si at det er mye kreativitet og gode tanker der ute. Hvorfor ikke dele disse utenfor kursets "vegger"? Her er derfor en kort oppsummering:

  • Både Heidi og Geir har skrevet grundig og interessant om mappevurdering i norskfaget med tre ulike læringsfaser: Arbeidsmappe, Responsmappe og Presentasjonsmappe.
  • Gunnar er blant de som har påpekt hvor viktig det er med grunnleggende opplæring for å lykkes. Jevnlige internseminarer og deling er lurt.
  • Geir viser til at mange skoler som har fått det til (i henhold til Fronters Brukerkonferanse) var såkalte "skal bruke Fronter"-skoler! Det handler altså om å gå hardt inn for å bruke systemet for å lykkes.
  • Kirsti underviser i mediefag sammen med flere andre, og har observert at flere fagrom for fag som naturlig hører sammen, faktisk gjør det vanskeligere for elevene å se sammenhenger på tvers av fagene. Min egen erfaring fra liknende tverrfaglige opplegg er at god kommunikasjon mellom faglærere er veldig viktig for å lykkes.
  • Kristian ser ting fra student-perspektivet (ikke lærer, men student ved HiST). Han har reflektert litt over hvor viktig basisinformasjon faktisk er. Det er fort å glemme bort at ren informasjonsformidling har stor verdi, og tro at alt handler om pedagogisk bruk. Også Anders hadde et interessant poeng: Lærerne må innse at gammel pedagogikk faktisk kan overføres til nye digitale læringssituasjoner, og da blir det kanskje ikke så krevende å komme opp med bedre bruk av IKT enn det mange studenter opplever i dag.
  • Dette innlegget ville blitt veldig langt om jeg skulle beskrive alle godbitene, men her er noen ekstra som er verdt å nenve:
    • Teasere kan brukes for å stimulere nysgjerrigheten. Det er jo egentlig lite som skal til, men det er viktig å tenke gjennom formen på innholdet en legger ut som teaser, slik at det nettopp stimulerer til nysgjerrighet og lyst til å lære mer
    • En fordel med å samle alt på én arena (LMS) er at en får god og lett tilgjengelig dokumentasjon over alt arbeidet som utføres
    • Gjenbruk er en viktig motivator for mange lærere og en viktig suksessfaktor for bruk av IKT på en god måte.
    • Innføring av såkalte "fokusperioder", for eksempel fokus på forumet der alle i en periode skal bruke forum og utveksle erfaringer, er et meget spennende tiltak som en skole kan bruke for å øke pedagogisk bruk av et LMS-system.

1 kommentar:

  1. Her er det mye å bite i for en LMS-interessert. Så flott! Gleder meg til å grave i gode forslag og analyser fra studentene dine.

    SvarSlett