1. januar 2009

Min nyttårstale

Etter å ha hørt både kongen og statsministeren, kommer min egen lille nyttårstale. Den bør som seg hør og bør leses med kongelig nasal lyd.

---8<---8<--- tale start ---8<---8<---

Kjære alle lesere av denne bloggen. Vi har lagt bak oss et langt, men innholdsrikt bloggeår. Nå er det tid for refleksjon og tilbakeblikk og nye forsetter.

Først og fremst må jeg få takke for årets digitale gaver fra dere: Det å ha lesere som følger aktivt med på bloggen er et privilegium. Mange leser, kommenterer og siterer. Dette inspirerer til videre skriving og deling. Jeg lærer mye og er veldig glad for alt dere i bloggosfæren har å gi. Jeg setter også utrolig pris på alt som andre deler gjennom sine blogger og i andre fora.

---8<---8<--- tale slutt ---8<---8<---

Etter nyttårstalen kommer som seg hør og bør en liten kavalkade fra året som gikk. Siden ingen andre vil komme til å skrive om dette, har jeg selv skrevet min egen oppsummering om meg selv, slik det har vært, i grove trekk.

Reising: I 2008 har jeg fått lov til å utforske nye og fine deler av Norge, og samtidig fortelle om pedagogisk bruk av LMS, digitale tester og Web 2.0: Bodø, Mosjøen, Bodø, Bergen, Trondheim, Drøbak, Gardermoen, Nadderud, Drammen, Bergen og Gardermoen. Dagskurs og halvdagskurs er givende, fordi en kommer nærmere innpå deltakerne og får noe tilbake fra diskusjon, erfaringsdeling og idémyldringer. Konferanser hører også med, og vi var noen kollegaer som dro til Thessaloniki i mai (altså i god tid før senhøstens Hellas-opptøyer tok til). Det nye buzzwordet var forresten Connectivism.

Temahefter: Sommeren 2008 gikk i hovedsak med til et større intern-prosjekt ved HiST kalt IT-Ped. Prosjektleder og kollega Geir Maribu har vært veldig flink til å dra i gang aktiviteter og seminarer på HiST for å øke forståelsen for pedagogisk bruk av it´s learning og digitale tester. Jeg ble utfordret til å holde innlegg ved de fleste avdelinger på HiST i juni. I tillegg ble jeg bedt om å skrive tre større temahefter om it´s learning: "Pedagogisk bruk av diskusjonsforum i it´s learning" (31 sider), "Pedagogisk bruk av digitale tester" (48 sider) og "Pedagogisk bruk av undersøkelser i it´s learning" (28 sider) myntet på intern bruk i HiST. Givende, men også krevende. Du ser for tiden resultatet av det ene heftet - i bloggserien min Tipsserie om digitale tester.

Kjempespennende fag: Høsten 2008 realiserte jeg faget med det ikke akkurat korte navnet "LN504D Læringssystemer, pedagogikk, teknologi og innholdsproduksjon" (6 studiepoeng, nettbasert). Det har vært planlagt et par års tid fra avdelingens side, men ble først lagd nå (vi har hele tiden for mye å gjøre :-) Det handler om noe så konkret om å vise hvordan et LMS kan brukes pedagogisk (modul 1), digitale tester kan brukes formativt i undervisningen (modul 2), bruk av Web 2.0 for personlig vinning og i undervisningen (modul 3), og til slutt innholdsproduksjon, rettigheter og gjenbruk (modul 4). Jeg kan stoffet, så i utgangspunktet trodde jeg at dette skulle bli ren innholdsproduksjon av våre idéer og erfaringer på e-læring. Altså en større rutinejobb. Det ble mye mer i praksis! Hele 30 personer har gjennomført faget. De fleste har vært lærere i skoleverket. Gjennom retting av øvinger har jeg hatt den glede å lese mange forskjellig situasjonsbeskrivelser, drøftinger, forslag til undervisningsopplegg og gode eksempler på kreativ bruk av IKT, og jeg ser at de har lært seg Web 2.0 (de fleste startet på scratch). Deltakerne har delt med hverandre, og jeg har lært utrolig mye som faglærer. Et hemmelig mål med faget var faktisk å motivere til langvarig blogging, også etter fagets slutt. Jeg ser nå at flere som tok faget faktisk fortsetter med å blogge. Det varmer virkelig, siden jeg vet at mange av disse ikke kjente til blogg før faget startet opp. Tilbakemeldingene er også veldig positive (med unntak av det faktum at jeg ikke har klart å rette øvingene så raskt som jeg skulle ønsket, noe som skyldes at faget ble laget parallelt med at det ble kjørt). Dette leder til nyttårsforsett nummer 1: Rett øvinger raskere i vårens utgave av faget (og alle andre fag jeg underviser).

Programmering: Jeg er faglærer i blant annet PHP og Ajax. Tidligere har det vært tradisjonell 4-timers skriftlig eksamen på en bestemt dato. Det er litt kunstig å måtte bruke penn og papir til å vise hva en kan i programmeringsfag. Nå har vi ved HiST i flere fag, blant annet mine PHP og Ajax-fag, tatt affære og gått over til prosjekt gruppevis som teller 40% på karakteren, og en avsluttende 2-dagers hjemmeeksamen som teller 60%. Spennende, utfordrende og ikke minst utrolig tidkrevende å følge opp administrativt. I tillegg tar det laaaaaang tid å rette/vurdere. Tidligere semestre var jeg ferdig med å rette 30 eksamener på 10-12 timer, mens nå bruker jeg flere dager. Jeg er derimot ikke i tvil om at vurderingen og læringen blir bedre av slike eksamensformer. Læringsverdien bør stå i sentrum. Jeg ser at studentene kan mye når de får tid til å jobbe digitalt, og jeg tror også mange har utviklet seg gjennom vurderingsformen, og tvunget seg til å programmere praktiske løsninger og få ting i fingrene. En del finesser og smarte løsninger er det unektelig å plukke opp, så sånn sett er det givende å rette selv om det er tidkrevende!

iPhone og Mac: Det er ikke til å legge skjul på at jeg digger Mac. Hvorfor? Designet tiltaler meg selvsagt, men det er det indre som er så bra. Det må være verdens mest avanserte og triveligste datamaskin. Jeg klarer å gjøre helt nye ting med Mac-en som jeg aldri før gjorde med Windows XP. Mulig det er tilfeldig og at jeg plutselig har blitt mye mer kreativ. Uansett - når iPhone kom den 11.juli, så stod jeg først i ringekøen til Netcom, og sikret meg en hvit 16GB. Fantastisk dippedungs. Selve telefonen og SMS-funksjonaliteten får terningkast 3 eller 4, mens iPhonen for øvrig får en ren terning 7 (av 6 mulige :-). Jeg skal begrunne hvorfor, og hva iPhone gir meg daglig, i et kommende blogginnlegg. Kort sagt: iPhone er min beste duppedings-venn (og ved å også kjøpe en til kona har jeg legitimert bruken internt i huset :-)

Søteste blogginnlegg: Når jeg ser på de 64 innleggene jeg har skrevet i bloggen min i 2008, så er det liten tvil om at følgende innlegg er søtest: Lite ansikt i anorakk-hette.

Min lille vervekampanje: Jeg gjorde et eksperiment i slutten av november der jeg skrev et innlegg som oppfordret andre til å få med kollegaer til å blogge: en såkalt vervekampanje for blogg. Det kom mange kommentarer på innlegget, en del stemmer på bloggens "poll", og i tillegg så jeg at en rekke andre bloggere siterte oppfordringen på sin egen blogg. Det er morsomt å se hvordan en kan engasjere andre og bli engasjert selv i bloggosfæren. Jeg brenner virkelig for å få med flere til å blogge, og har prøvd å utfordre internt ved HiST (men ikke fått særlig respons). Det jeg prøver å formidle, er at en ikke kan lese seg fram til hvordan ny teknologi og Web 2.0 fungerer for å forstå det i tilstrekkelig grad. En må prøve litt i praksis. En må prøve. En må hoppe i vannet og svømme. Dette er samtidig en viktig utfordring for lærere i Norge. Hvorfor hoppe i det? Fordi Web 2.0 er for lovende med tanke på undervisning til å ikke utforskes.

Nr 100: I det jeg passerte blogginnlegg nr 99 oppdaget jeg at det var nr 99, og kunne dermed skrive at neste innlegg var nr 100. Tilfeldig? Nei, men virkelig mystifystisk...

Twitter: Blogg er bra, men ofte har jeg lyst til å dele mindre ting og tanker uten å måtte skrive et blogginnlegg om det. Twitter er genialt, noe jeg oppdaget først i oktober 2008. Nå twitrer jeg om ymse finurligheter og gode ressurser jeg kommer over. Blogg og Twitter og delicious utfyller hverandre veldig godt, og disse tre Web 2.0-tjenestene er de jeg setter størst pris på. Det er ikke bare fordi jeg selv kan delta, men minst like mye på grunn av det fine nettverket. Takk til alle som deler og reflekterer høyt!

Nyttårsforsettene: 2008 er det året jeg virkelig ble bevisst på verdien av blogging og bruk av Web 2.0-tjenester generelt. Jeg har skjønt disse før, men ikke forstått dybden. Det er en vesentlig forskjell, og forståelsen kommer gjennom erfaring. iPhonen har gitt meg mulighet til å følge med hyppigere og på nye måter enn før, men jeg ser samtidig at Web 2.0 fort kan kreve mye tid. Mine nyttårsforsetter blir derfor:

  • Gjør primæroppgavene før mer spennende Web 2.0-ting
  • Ikke lever viktige ting etter tidsfristen
  • Rett øvinger raskt og følg opp e-poster og henvendelser snarlig
  • Følg GTD-metodikken til fulle
  • Ikke la iPhonen stjele for mye tid
  • Ikke si ja til absolutt alle forespørsler om kurs og foredrag
  • Fortsett med bloggingen og aktiviteten i bloggosfæren selv om jeg kanskje skulle komme til å bytte jobb til IT-bransjen/næringslivet

G O D T       N Y T T       Å R

4 kommentarer:

  1. Artig å lese, godt nyttår til deg og.

    SvarSlett
  2. Godt nyttår til deg og. Gode nyttårsforsetter. Håper du blir i bloggosfæren om du skulle bytte beitemarker.

    SvarSlett
  3. Veldig artig tale, og gode nyttårsforsetter. Jeg håper selvsagt også at du blir på gjemmesiden din i lang tid fremover. Godt nyttår!

    SvarSlett
  4. Når det gjelder dette med å rette øvinger i tide så oppfatter jeg (både som øvingsretter og student) at det er helt vesentlig for studentens følelse med et fag at øvinger blir rettet i tide, og med gode, konstruktive tilbakemeldinger.

    Hvis du ser på tilbakemeldingene fra FU-faget i VB i det semesteret som nettopp er avsluttet får jeg følelsen at de studentene som opplever rettingen som bra opplever faget som godt også.

    For neste semester har du vel enda et nytt fag å lage? VB 2? :)

    Ha et godt nyttår!

    SvarSlett