5. desember 2008

Få kompetanse om Web 2.0

Jeg får ofte spørsmålet: "Hva er Web 2.0, og hva er fordelene?" Jeg tror kjennskap til Web 2.0-tjenester kan gi (nesten hvem som helst) mye nyttig input på et personlig plan.

Min viktigste anbefaling til alle som spør (inklusive lærere), som vil lære mer om mulighetene med Web 2.0, er å prøve det i praksis. Gradvis. Stegvis. Jeg har tenkt litt på dette, og mener det kunne være spesielt nyttig å ha en slags oppskrift å dele ut til folk som vil bli kjent med Web 2.0. Jeg starter derfor på en slik liste, og håper du som leser har innspill. Er det noe som mangler eller noe som bør ut? Er prioriteringen riktig?

Dag 1. "Træd inn i Bloggosfæren": En blogg er et nettsted for refleksjon, tanker og skriblerier. Å skrive en blogg er en prosess. Bloggen blir etterhvert en del av deg som eksponeres utad og som fungerer som en viktig kommunikasjonskanal overfor andre i din sfære. Du kan lære enormt mye av å skrive din egen blogg. Derfor:

  • Skriv noen startinnlegg, bli fortrolig med virkemåten.
  • Skriv noen gode innlegg som du tror engasjerer det publikum du sikter mot.
  • Let etter andre blogger om samme tema. Lærere bør lete etter lærerblogger.
  • Se i leselisten til den første bloggen du finner, den har trolig mange lenker til andre blogger av samme tema. Nøsteprosessen er i gang, du finner nå fort 20-50 relevante blogger å følge med på.
  • Kommenter på noen av disse bloggene (men pass for all del på at det gir merverdi). Når du kommenterer så signer med navnet ditt og legg inn lenken til din blogg. Den har godt innhold, og du sikrer da at minst eieren av bloggen du kommenterer på, sjekker ut din blogg. Vips får du en del nye lesere (forutsatt at innholdet ditt er bra).

Dag 2. "Del, så skal du få": Verktøy for sosiale bokmerker gjør at du kan lagre lenker til viktige og nyttige websider, og få tilgang uansett hvilken maskin du er på. Andre kan også se hva du har lagret. En tjeneste som for eksempel delicious er veldig nyttig på det personlige planet.

  • Lag konto på delicious eller en tilsvarende tjeneste og registrer noen av dine eksisterende bokmerker.
  • Se på hva andre som bruker delicious har lagt ut.
  • Reflekter over hva som passer seg for utlegg på delicious. Du vil plutselig få et nytt syn på hva et bokmerke er, og kan være.
  • Prøv en periode å bruke delicious som primær søkemotor i stedet for google.
  • Tagg med måte. Reflekter over om taggskyer er nyttige, hva som er fordelen med slike og ikke minst: Legg inn taggskyen din fra delicious i bloggen din (i margen).

Dag 3. "Les og lær": Hvordan følge med på alt du er interessert i? Det beste er å abonnere på informasjon, og det kan du gjøre via RSS.

  • Se denne veilederen for å komme i gang.
  • Sett opp alle bloggene du har funnet som RSS.
  • Dersom du bruker Google Reader, så prøv også delingsmuligheten der du ikke bare deler gode RSS-nyheter du har lest, men også kan skrive en kommentar og slik forklare hvorfor du har valgt å dele denne (eller kort oppsummere innholdet).

Dag 4. "Andre tjenester": Det fins en rekke morsomme tjenester. En morsom Web 2.0-tjeneste du bør sjekke ut, er Wordle.net. Den er enkel, intuitiv og morsom og viser bredden av hvilke tjenester en kan komme over. Den gir deg kanskje også et litt annet syn på nytten av taggskyer.

Dag 5. "Del mer, for deling er sunt": Du har sikkert lagd mye som er av høy kvalitet. Hvorfor må alle finne opp hjulet på nytt hver gang de skal lage en presentasjon? Hvis du setter pris på å se hva andre har gjort, så anta at andre setter pris på å se det du har gjort. I tillegg kan deling gi deg gevinster på flere plan, så det er ikke noe å frykte.

  • Prøv å laste opp en presentasjon du har laget innen ditt fagfelt på Slideshare.net - et nettsted for å dele presentasjoner med andre.
  • Deretter skriver du om presentasjonen på bloggen din.
  • I stedet for å legge ut lenke til denne, så inkluderer du presentasjonen (embed) direkte i blogginnlegget som del av teksten.
  • Sjekk gjerne ut hva Creative Commons er, og skriv evt. innlegg om delingskultur på bloggen din.

Dag 6. "Sosialiser deg, digitalt": Du har nå lært mye om Web 2.0, og er kanskje klar for å bygge sosiale nettverk og se den faglige nytten av slike. Twitter er et flott utgangspunkt. Twitter er mikroblogging og tankevirksomhet, spørsmål og svar. Egentlig er blogging en form for sosialt nettverk, men egner seg best for tyngre refleksjon og diskusjon.

  • Start med å lage en konto på Twitter
  • Søk etter noen personer som du vet eller antar er på Twitter. Bruk bloggene du leser som utgangspunkt (mange som har blogg er også på Twitter).
  • Studer meldingene som folk skriver. Tenk nøye gjennom hva som kan gi verdi for deg og nettverket ditt.
  • Bla gjerne gjennom nettverket til nettverket til nettverket til en av de i ditt nettverk, og legg til de som ser ut til å twitre om spennende og nyttige ting.

Dag 7. "Hvil deg": Søndag er hviledag. De fleste som er på nett, glemmer dette. Faren er at nettet blir altoppslukende og infiltrerer stadig mer av livet ditt. Det er ikke hensikten. Da dreper middelet målet. En trenger selvsagt ikke bruke søndager til fridager, men det er en fin regel å ikke røre datamaskinen en dag hver uke (eller i hvertfall en dag hver måned).

OPPSUMMERING: En slik liste (gitt at den er god) vil trolig kunne være til stor nytte for lærere i norsk skole og UH-sektor, men jeg tenker at den er (og bør være) generell. Har du input til en slik liste? Den blir endelig publisert på bloggen (dersom det blir endringer) og den blir også publisert på den ekte hjemmesiden min som del av innholdet jeg har der om Web 2.0 (under bearbeiding). De som bidrar med innspill får selvsagt kredit :-)

8 kommentarer:

  1. Du er god på å lage nyttige lister. Denne skal jeg presentere til lærere jeg møter på min vei.

    SvarSlett
  2. Anbefaler en titt her også:
    http://tonull.blogspot.com/2007/10/23-ting-du-br-kunne-om-web-20.html

    Argh - jeg husker aldri hvordan jeg får til lenker i disse kommentarene...

    SvarSlett
  3. Selv henviser jeg ofte til 23 ting om 2.0 , laget av en gjeng bibliotekkarer. Denne, er et utspring av den amerikanske med samme navn, som igjen springer ut fra nettstedet 43 things .

    Jeg synes listen din og er flott!

    SvarSlett
  4. Kjemikeren:

    Det enkleste er ofte å skrive kommentaren i en blogpost editor synes jeg, så kopierer og limer jeg bare inn html-teksten i feltet her. Litt tungvint kanskje, men enklere synes jeg enn å fremkalle html-tags. Egentlig helt merkelig at Blogger ikke har gjort noe med dette for lene siden. c",)

    SvarSlett
  5. 23 ting om 2.0 er ein god start. Bibliotekarar i Finnmark driv med det kurset/oppdagingsreisa no. Vart eigentleg skuffa over at det ikkje var meir sa ei av dei.

    Nettsida deira ligg her.

    Elles er jo Videoar frå the Common Craft verdt å sjå for å forstå prinsippa, enkelt og genialt. Ein del av desse ligg med norsk teksting på dotsub.

    SvarSlett
  6. Også jeg lærte at søndag var hviledagen. Vi har holdt hardt på det i løpet av skolegangen: Lekse til mandag? Nei, bannlyst! Likevel syns jeg det er på søndag det er mest aktivitet på facebook og blogger.

    Men ideen er god: Hvordan skape et viruelt univers på sju dager. Jeg syns det er morsomt at bibliotekarenes 23 ting blir nevt. Det var disse tingene som lærte meg begrepet web 2.0. Bibliotekarnorge har tenkt tanker som skolenorge kanskje aldri tenker? (Er det noen som har lyst til å kommentere?)

    Min skapelsesberetning kan være slik. I begynnelsen var alt og ingenting. Alt og ingenting ble delt i to. En del skulle vokse inn i himmelen, som nettopp hadde blitt til. Der skulle den drysse penger ned på alle som ønsker å få. Den andre delen ble igjen på jorda, som også hadde blitt til. Denne delen hadde ingen ønsker om å nå oppover. Den delen bare var.

    Likevel vokste den den delen som bare var. CreativeCommons lisensen hjalp den til det.

    ---

    Mitt møte med den aktive weben var også et møte med CreativeCommons lisensens. Med forbehold om feil så tror jeg historen er omtrent slik: For et par år siden skrev en mann i Amerika en punktliste med 43 ting han kunne tenkt seg å lære i løpet av året. Helene Blowers kunne kanskje 20 av de 43 tingen og satt derfor igjen med bare 23 ting som hun syntes at hun og kollegene hennes i Australia skulle lære. Hun laget et undervisnings opplegget som hun kalte web 2.0. Hun lisensierte opplegget under CC-lisens og Jannicke Røgler i Norge oppdaget at danske bibliotkekarer hadde allerede oversatt opplegget til dansk, da gikk det lett få det over til norsk.

    Nokre verker seinare omsatte Kjell Arild Welde heile nettsida til nynorsk.

    Det er no blank løgn! Men det var svært morosamt å skriva løgna.

    23 ting om 2 null er ikke oversatt til nynorsk ennå!

    Jeg var i desperat behov for å finne læremiddel til virksomhetsutviklingfaget for ikt-servicefag elevene mine, og tok derfor og tilpasset opplegget. Nei, det er feil, det var det jeg tenkte. Det jeg gjorde var å skiftet mal og stokke om på rekkefølgen av tingene. (Også har jeg nå nettopp lagt til ei lenke til Svend Andreas' RSS veiledning)

    Jeg tenkte først å fjerne bibiotekreferansene, men fant ut at det var (arbeidsomt) og dumt, fordi disse referansen viser hvordan web 2.0 blir brukt i én virksomhet og det er jo litt av det vi ønsker å vise til i virksomhetsstøtte-faget.

    Det var da jeg begynte å blogge. For første gang hadde jeg noe å skrive om!

    Denne teksten er skrevet i wordpress sin editor og limt inn her. Takk for tipset Jeanette!

    SvarSlett
  7. @alle: Takk for gode tips og innspill til listen over Web 2.0! Når jeg tenker meg om virker blogginnlegget mitt egentlig som en slags "lite version" av "23 ting om 2.0". Egentlig har jeg kommet over 23 ting på web flere ganger før, men når jeg skrev innlegget tenkte jeg ikke på det.

    Hvis jeg skulle kutte enda mer ned på en slik liste (altså fokusere/avgrense enda mer), tror jeg de som vil utvide en tradisjonell Internettbruk, kan ha mye igjen ved å først satse på blogg, delicious og RSS. Gjerne parallelt. Disse tre er de jeg personlig setter mest pris på (pluss Twitter som jeg oppdaget for noen uker siden). Jeg tror at ved å få erfaring med disse, får en utvidet forståelsen av hva Web 2.0 er og hvilke enorme muligheter det gir på nettet.

    SvarSlett
  8. Dette var en grei oppskrift for dem som ønsker å komme på nett. For mange kan nok likevel terskelen ut i bloggosfæren være høy. Mikroblogging som f.eks Twitter er en god start. Da blir en vant til å uttrykke seg på nett, og både gi og få respons.

    SvarSlett