2. mai 2007

Hvordan sammenlikne LMS-systemer?

John Arthur i it´s learning har gjort noen interessante refleksjoner rundt påstanden om at det bare tar 10 minutter å installere Moodle, og så er en oppe og kjører. Han har flere gode poenger med tanke på stabilitet og kostnader.

Det er relevant å sammenlikne ressurser og indirekte kostnader som går med til lokal drifting, ansvar og opplæring av en Moodle-installasjon ved en institusjon, med de direkte og indirekte kostnadene som følger med kjøp av et kommersielt LMS. En må likevel huske at betingelser og krav til en ASP-leverandør ikke direkte kan sammenliknes med mange uavhengige, små Moodle-installasjoner rundt om på institusjonene. Det er to ulike modeller (ASP vs lokal drift).

Uansett er det trolig enda mer relevant å sammenlikne funksjonaliteten i LMS-systemene. Det er mange systemer som brukes i dag: Moodle, it´s learning, Fronter, WebCT/Blackboard, ... Noen er gratis, andre koster penger. Hvis en først skal bruke et LMS, så bør det være andre motivasjoner enn å spare mest mulig penger på systemet. Pedagogiske hensyn må få førsteprioritet.

En sammenlikning av systemer er gjort i forbindelse med prosjektet "LMS-Test" ledet av HiST (støttet av Norgesuniversitetet 2006). Moodle, it´s learning og Fronter ble testet i ulike kurs over et helt semester. Også Høgskolen i Østfold har gjort en studie om pedagogiske muligheter i 3 systemer (Fronter, Blackboard og Moodle). Tom Erik har lest begge rapportene og inviterer til diskusjon.

I LMS-test-prosjektet har undertegnede kjørt kurs i både Moodle og it´s learning og som bilærer i Fronter. Vi lot for eksempel en klasse bruke Moodle og en annen klasse bruke it´s learning i et større fagopplegg (30 studiepoeng) høsten 2006. Alt av aktiviteter og lærestoff ble "duplisert" (takket være velvillige kollegaer) slik at systemene i praksis kunne sammenliknes nokså nøye. Erfaringene fra lærernes ståsted er at begge systemer har klare sterke og svake sider. Det er likvel mulig å gjennomføre mange - om ikke alle - pedagogiske aktiviteter uavhengig av system. Det er klart det er lettere å gjennomføre visse typer samarbeidsøvinger i Moodle, siden Moodle har innebygde verktøy som wiki og ordbok. En interessant observasjon er at mangelen på slike verktøy i it´s learning, inspirerte til bruk av forum på en kreativ måte for å simulere en samarbeidsøving med ordbok.

Mange aspekter ved Fronter, Moodle og it´s learning, som varsling, meldingsutveksling, forum, kalender, undervisningsplanlegging, skreddersøm og liknende, er beskrevet og forsøkt sammenliknet i Vedlegg A i rapporten fra prosjektet LMS-Test. En slik sammenlikning er vanskelig, men selve prosessen med å sammenlikne har gitt ny innsikt i hva som er viktig i systemer.

Selv ser jeg at LMS-ene stort sett har en relativt stor portefølje av verktøy. Kvaliteten på disse varierer kraftig. Moodle har det beste testverktøyet, med mulighet for gjenbruk av spørsmål. Undersøkelsesverktøyet er derimot bedre i it´s learning. Diskusjonen bør likevel heves over hvilket LMS som har de beste verktøy. Det er flere ting som er viktige å ta med i betraktning, blant annet:

  • Hvor gode er verktøyene med tanke på funksjonalitet - hva er mulig å oppnå?
  • Hvor brukervennlige er verktøyene? Hvor mange klikk må til?
  • Hvor sikre er verktøyene?
  • Hvor fleksible er verktøyene? Kan en kjøre ulike pedagogiske aktiviteter eller blir kanskje verktøyene for generelle, slik at det er vanskelig å se mulighetene?
  • Er det i praksis muligheter for gjenbruk? Hva er vitsen med gjenbruk av forum når dato ikke kan nullstilles i et forum?
  • Hvor godt integrert er verktøyene - er dataflyten logisk slik at en kan sende resultater fra et verktøy til et annet?
  • Kan data flyte mellom systemer? Et eksempel her er import fra studieadministrative systemer (brukere-fag), og eksport til slike (godkjente øvinger).

Føl fri til å legge igjen kommentarer på dette blogginnlegget - det kan du gjøre helt anonymt ved å klikke på teksten "X kommentarer" eller "Legg inn en kommentar" rett nedenfor.

3 kommentarer:

  1. En sammenligning av LMS må også ta hensyn til hva LMS'et skal brukes til. Det stilles andre krav til et LMS som skal brukes i et e-læringskurs på høgskole/universitetsnivå enn til et LMS som skal brukes mest til skole-heim samarbeid i barneskolen. Samme system brukes jo til begge disse situasjonene i dag, men krav til funksjonalitet vil avhenge av bruken.

    SvarSlett
  2. Dette var interessant Sven Andreas...

    SvarSlett
  3. Interessante refleksjoner her ja Svend A. Vi burde jo egentlig gjennomført et utvidet studie av ulike LMS, hvor vi f.eks kunne dratt inn brukbarhetsevaluering (usability testing) av LMSene med utgangspunkt i gitte målgrupper og aktuelle bruk (som Line nevner: Hva skal LMSet brukes til? - og av hvem?). Rapporten om de 4 ulike LMSene fokuserer en del på funksjonanalitet, og viser til kvalitetsforskjeller mellom de ulike LMS. Jeg savner en diskusjon omkring ulike målgrupper og LMSets "tilpasning" til disse...:
    - LMS tilpasset ulike målgrupper? (Elever, Studenter, Lærere, Forelesere, Forskere, Foreldre, Adminstrasjon, ...).

    Mulig det finnes...

    -Robin-

    SvarSlett