Jeg har vært på en rekke konferanser og seminarer (30+?) de siste årene. De som har imponert meg mest, holder til i Brumunddal i form av Digitalt Torg. Det var en rekke konkrete, relevante sesjoner á 45 minutter som gikk om og om igjen. Det betyr at deltakerne kunne gå på det de hadde lyst til å lære om, når det måtte passe. De kunne faktisk også få med seg alt, fordi sesjonene gikk om og om igjen. Noe som de fleste alltid lurer på, er nemlig dette med "valgte jeg rett sesjon nå? Gikk jeg glipp av noe viktig?" Med en slik ny organisering som jeg opplevde i Brumunddal, kan en også gjøre bruk av relativt små, intime lokaler, siden ikke alle er tilstede hele tiden. En slik organisering tror jeg med fordel kan være god inspirasjon for vanlige tradisjonelle konferanser og workshops.
Kvaliteten på bidragene var (meget) bra, med engasjerte lærere i god dugnadsånd. De som tror at barneskole-innhold er upassende for høgere utdanning, må tro om igjen. I Brumunddal og Ringsaker har de fine erfaringer på praktisk bruk av smartboard, activeboard, podcast, lego i undervisningen, digitale videoressurser, repositorier (NRK), storyline/photostory, verktøy i LMS, ny bruk av Office 2007, elever som lager innhold (podcaster, videofilmer, powerpointer +++), hjelpemidler til lese/skrivevansker og så videre.
Jeg holdt forresten åpningsforedraget om hvordan nye teknologier og trender kan påvirke læring, og håper at noen av de 200 lærerne fikk litt inspirasjon til å teste ut wiki, blogg, podcast, og kjøre pedagogiske aktiviteter der elevene kanskje i større grad blir skapere av innhold. Hvis du er interessert, så er foredraget mitt lagt ut og du kan også lese mer om hva Web 2.0 gir av muligheter
Tusen takk for mange hyggelige ord om Digitalt torg. Jeg var en av de som ledet en sesjon - jeg heter Ian McKelvey. Jeg snakket med deg etter foredraget ditt: her er lenken til det jeg nevnte om en ny slags søkemotor - iLOR: http://searchenginewatch.com/showPage.html?page=2163651
SvarSlettlykke til videre
mvh
Ian McKelvey