Jeg har sett gjennom noen prosjektrapporter som skulle kommenteres i et datafag jeg underviser ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Jeg har Mac. Jeg har Word for Mac. Nesten alle leverer som .doc eller .docx. Det funker 95% bra, men av og til vises ikke ting slik det skal. Tabeller blir litt for store, fonter virker litt rare og så videre. Selv de som har Windows, kan av og til få problemer med å åpne og vise Word-dokumenter riktig, av ymse årsaker.
Dette gir meg lyst til å filosofere litt om en viktig sak som jeg ikke tror studenter, ungdom og heller ikke voksne flest tenker nok igjennom. Rapporter og viktige dokumenter skal mer enn gjerne skrives i Word - et av verdens beste tekstbehandlingsprogrammer. Slike skal derimot etter min mening aldri distribueres i Word-format (.doc). Hvis du skriver noe viktig, sender ut og så rotes det til bare fordi brukeren har andre fonter installert, en annen word-versjon, eller åpner dokumentet i Open Office eller WordPad, vil du da bli glad? Vil ting vises slik du har tenkt det? Gagner dette deg som avsender? Kan lærere kreve at mottakerne skal ha investert i Microsoft-programvare?
PDF er for meg den mest fornuftige løsningen. PDF er et dokumentformat fra Adobe. Dette er et åpent format, og kan leses i Acrobat Reader, men også i en drøss av andre programmer. Til og med det offentlige har innsett at PDF er lurest, og begynner nå å få mer og mer av sine dokumenter som PDF (evt. HTML) - endelig fremstår det for meg som profesjonelt. Word er for meg et genialt program for å produsere, men ikke for å distribuere. Det å distribuere som .doc er noe av det minst profesjonelle jeg kan se for meg. Harde ord, men min oppriktige mening. Altfor mange har misforstått dette etter min mening. Noe så viktig som en prosjektrapport eller et informasjonsskriv fra det offentlige som en ikke tenker seg at mottakeren skal bygge videre på eller endre, må distribueres i et format som:
- mottakeren ikke kan endre på
- kan leses av alle mottakere
To viktige krav. To enkle krav å oppfylle. PDF eller HTML er de mest åpenbare dokumentformatene til dette formålet, PDF for dokumenter, HTML for hypertekst. Media fokuserer på åpne formater i disse dager, men jeg tror det ikke er nok fokus på også formidling av informasjon. Å formidle (for å informere) i et åpent format som .odf (open office) er etter min mening nesten like uprofesjonelt som .doc. En oppfyller da bare ett av kravene over. Hva skal mottakeren med redigeringsmulighet på et informasjonsdokument, hvis hensikten ikke er samarbeid eller videreutvikling, men å spre informasjon om noe?
Jeg brukte selv Windows XP daglig i mange år, og måtte da benytte Acrobat Professional for å lagre et Word-dokument som PDF-dokument. Heldigvis hadde arbeidsgiver kjøpt inn lisens, så dette var "piece of cake" for meg. Hva med Ola Nordmann? I Mac OS X er det innebygget skrivestøtte for PDF over hele operativsystemet, og bare å velge "Print"... "Save as PDF" så lagres det du jobber med (uansett program) som PDF. Både bilder, tekst, adressebok, kalenderoppføringer, word-dokumenter, ... kort sagt alt som kan skrives ut kan lagres som PDF. Jeg mener derfor Apple har gjort noe høyst prisverdig i forbindelse med å spre forståelse over hva som er profesjonell distribusjon og ikke. Brukere kan med et par klikk lage hva som helst om til PDF.
Når jeg brukte Windows var det ikke noen slik grunnleggende støtte for PDF. Derfor lurer jeg: Hvordan er støtten for å lagre som PDF nå for tiden i Windows XP, i Windows Vista og i ulike Linux-distroer? Kunne vært greit for meg å vite, særlig fordi jeg da kan gi bedre råd til studentene i for eksempel sammenheng med prosjektarbeider. Hvis det ikke enda er innebygget støtte for PDF-skriving i operativsystemet, fins det da gode konverteringsprogrammer utover kommersielle produkter ala Acrobat Professional (som studenter ikke har lovlig råd til) ??
- Helt enig i dine betraktninger om dokumentformater. Godkjenningen av docx som et iso-format gjør ikke verden enklere.
SvarSlettTil konvertering fra doc til pdf kan jeg anbefale PrimoPDF. Jeg hadde et blogginnlegg om blant annet det for en stund siden.
Word 2007 har en modul (nedlastbar? i alle fall gratis) for å lagre som pdf. Ellers har jeg brukt cutepdf tidligere, som noen fant masse negativt om, det funket fint til mitt bruk. Men det er svært sjelden jeg skriver til pdf.
SvarSlettJeg vil IKKE ha elev-innleveringer som pdf, det kompliserer oppgaven å lage kommentarer til teksten (med mindre det er funksjon for det i word - jeg har ærlig talt ikke prøvd).
Du kan fint lagre som PDF i f.eks OpenOffice.org, og det fungerer som kjent på de fleste plattformer. Ellers er du ikke alene om disse tankene rundt doc/docx, det er vel egentlig en veldig vanlig oppfatning rundtom i verden.
SvarSlettLøsningen? Tja, du kan bruke et åpent format som ODF. Jeg vet at ODF ikke er direkte støttet i Microsoft Office, men det er mulig å installere. Og om ikke, så er jo OOo gratis, så da er det vel liten grunn til å betale for programvaren?:)
støttes 110%! Jeg er selv masterstudent ved ntnu, og omtrent fra første stund har jeg levert dokumenter som pdf, dette av to grunner:
SvarSlett1) I utgangspunktet syntes jeg det så mer profesjonellt ut, og som du nevner slipper man problemer med at ting blir seende feil ut, noe som er rimelig viktig.
2) Omtrent alle dokumenter som leveres ut til oss studenter (ihvertfall i tekniske fag) leveres som pdf, dermed får man en forståelse for brukn av pdf.
I tillegg tar det kortere tid å åpne en pdf enn et word-dokument, dermed er dette å foretrekke.
Etter at jeg emigrerte til linux-verdenen fant jeg ut at openoffice støtter å lagre som pdf, i tillegg produserer jo LaTeX pdf nesten default (for å sette ting på spissen: man leverer jo dokumenter som doc, men hadde noen levert en .tex-fil hadde folk trodd du var sprø!) Dermed er det å levere en pdf nesten lettere enn å levere doc!
Når jeg brukte windows (xp) installerte jeg noe sånnt som PDFcreator, denne la seg til som en printer, og gjorde at jeg kunne lage pdf'er av alt som kunne printes, meget praktisk!
Har faktisk hørt rykter om at enkelte vgs-elever leverer pdf'er for å slippe unna "jukse-filere" i enkelte LMS, et tegn på at ungdommen henger godt med?
Når det gjelder utspillet fra f. hamre må jeg bare si jeg blir trist, jeg hadde nekta å levere noe som doc fordi ikke læreren har satt seg inn i pdf. Det er fullt muluig å kommentere i pdf'er ved bruk av f.eks Adobe Acrobat, har selv fått slik tilbakemelding fra enkelte faglærere, og synes det er mer ryddig enn kommenterer i en doc-fil, som bidrar til å ødelegge layout etc.
Slike holdninger fra lærere som: "jeg vil kun ha .doc-filer bidar til at elever/studenter binder seg til doc, og insisterer på at Word er det eneste salige, trist!
Når det gjelder å bruke odf er vi like langt, de samme problemer som ved doc finnes også her om det brukes som publiseringsformat, man kan ikke være sikker på om mottaker ser det samme som en selv, noe som kan være kritisk!
Jeg vil tro at den eneste løsningen her er at lærere er kravstore på hvilke formater de vil ha, og i det minste oppforderer til bruk av PDF. Dette krever vel igjen litt opplæring av lærere, men det burde da være overkommelig?
@alle: Takk for nyttige tips til løsninger for konvertering.
SvarSlett@f.hamre: når du vil kommentere i teksten, er jeg enig i at kildedokument-formatet er best. Selv bruker jeg heller kommentar-feltet i LMS-systemet, men dette er en smakssak. Selv bruker jeg Word mye, men ikke til å spre statisk informasjon!
@audun: det er sikkert mange som tenker disse tankene, men ikke mange nok av de som publiserer (slik jeg oppfatter det). I utdanningssektoren (som jeg kjenner best) virker det på meg veldig tilfeldig om lærere publiserer statiske dokumenter som PDF/HTML.
@atle: f.hamre tenkte nok på kommentar-mulighetene, og da er det snakk om noe annet enn en ferdig rapport :-) Ellers er det interessant det du sier om hastighet, og det er min erfaring også. Zooming er et annet viktig moment - for synssvake. Der tror jeg PDF er bedre egnet..(?). Hvis ikke plagiatkontrollen i et LMS takler å lese PDF-innhold like godt som word, så har de et forbedringspotensiale!
@svend: Jeg regnet med at Hamre tenkte på det å kommentere en innlevert oppgave/rapport/øving. Jeg vet at det intuitivt virker mye lettere å skrive kommentarer inn i et word-dokument, men jeg har ved et par anledninger levert inn en øving som pdf og fått tilbake en pdf-fil der der lærer/foreleser har kommentert i pdf-filen, jeg antar at dette ble gjort via adobe acrobat. Meget nyttig f.eks ved bruk av matematiske formler, da det var tegnet inn piler til ting som var feil etc. Har selv ikke forsket på hvordan det er å legge inn kommentarer i en pdf-fil, men vil tro dette er rimelig enkelt. Hvis jeg da misforstår noen må jeg udmykt be om en forklaring ;)
SvarSlettOg hvis jeg får være litt på spissen: jeg tror teknologiske miljøer er flinkere til å publisere og kreve pdf (f.eks IDI på NTNU) enn andre fagmiljøer (psykologisk institutt la konsekvent ut alt som .doc eller .ppt når jeg tok fag der.)
Jeg tenkte absolutt på å kommentere en ferdig rapport, siden jeg underviser kjemi og naturfag, trenger jeg sjelden forholde meg til lengre tekster.
SvarSlettKommentarfeltet i ItsL gir meg bare mulighet til generelle innholdskommentarer, ikke den direkte merkingen av steder i teksten (type: "Her skulle du hatt med ioneladning").
For å snu på problemstillingen:
Vi har ikke Adobe Acrobat på maskinene våre. Mulig vi kunne fått hvis vi ba om det.
Elevene lagrer ikke som pdf.
(Jeg er ikke kresen på format, tvert imot får jeg positive tilbakemeldinger fra elevene fordi jeg er en av de få lærerne som tar i mot hvilket som helst format - fordi jeg vet hva jeg skal gjøre med dem...)
Ser det kom litt feil frem - men jeg ser ikke helt poenget med pdf i elevarbeidene, altså.
Jeg legger selv vekt på PDF i innleveringer, men det er kanskje fordi jeg underviser datastudenter på høgskolen! Jeg mener ikke at det vil være gunstig å bruke PDF gjennomgående i skoleverket, men det vil være greit/prisverdig å vurdere det etter min mening. Har full resepekt for de som velger det bevisst bort, og det vil nok i mange tilfeller være best i undervisningssammenheng i skoleverket.
SvarSlettDet offentlige, derimot, bør ikke velge bort PDF, ref blogginnleggets argumentasjon.
@hamre: Jeg ser poenget ditt, er selv ferdig med kjemifag for lengst, men kjenner problemstillingen. Jeg er ikke lærer, så kan vel ikke uttale meg bastant, men vil tro at den aller beste måten å kommentere slike oppgaver på er med penn og papir, og selvfølgelig har man lagt seg til vaner for å gjøre dette med word-dokumenter, som har vært enerådende i mange år.
SvarSlettDet jeg reagerte på var at ditt opprinnelig utsagn kunne tolkes som at du kun ville ha word-dokumenter, noe jeg synes er feil å fortelle elever og studenter. Det gir microsoft og word en autoritet jeg ikke er sikker på om de fortjener. Når jeg leser dine vidre kommentarer tolker jeg det dithen at du like gjerne aksepterer et openoffice-dokument og det er bra!
Det var altså mest det jeg oppfattet som en "tvang" til å bruke word formater, ikke så mye at du syntes pdf var tungvindt når det gjaldt å kommentere (noe jeg har forståelse for).
Synes uansett at det er prisverdig at lærere engasjerer seg i en slik debatt!
interessante og nyttige refleksjoner og kommentarer her. Som norsklærer må jeg ta inn et stort antall besvarelser, og jeg er avhengig av på en enkel måte å kunne kommentere i teksten. Denne våren har jeg brukt programmet Markin der teksten til elevene kopieres inn i, bearbeides og som så eksporteres som en rtf-fil. I den sammeheng er det for meg det samme hva slags format eleven lever i bare jeg kan kopiere teksten inn i Markin.
SvarSlettJeg måtte gjenblogge om Statens påbud om dokumentformater. Dette gjelder statlige organer i første omgang, og så kan vi bare håpe kommuner og desslike kommer etter. Kan vi ikke?
SvarSlett:)