18. april 2009

Film: Eksport av spørsmål med QTI

Det tar tid å lage digitale tester (flervalgstester). Det gir mening å dele det en har laget med andre. Mange testverktøy følger en standard som heter IMS/QTI og som gjør det mulig å eksportere tester ut av et verktøy og inn i et annet. Filmen viser hvordan en test kan tas ut fra en site i it´s learning og inn i en annen site, slik at lærere kan samarbeide og dele på tvers av institusjoner. I tillegg forklares hva zip-filen som brukes under eksporten inneholder, det vil si hvordan QTI standarden fungerer overordnet.Her er lenken. Filmen er spilt inn i 1280x720 som for tiden er maks av det YouTube støtter - derfor kan du se den i HD (for bedre kvalitet, HD-ikonet er nederst til høyre).

Det tar forresten laaaang tid å lage slike filmer har jeg funnet ut, men øvelse gjør mester og en lærer seg etterhvert noen teknikker for å bli mer effektiv. Det er lett å henge seg opp i detaljer som egentlig er ubetydelige overfor sluttbrukeren. Har du noen innspill til hva som kan gjøres bedre? Hvordan opplever du å se filmen, er det for mye tekstlig informasjon, for eksempel? Setter pris på alle typer innspill!

2 kommentarer:

  1. God, tydelig lyd, gikk ikke for fort for meg, men tror det går litt kjapt frem for en del andre. Du ble litt teknisk hvis dette skulle være en instruksjon i hvordan man eksporterer/importerer test, men for nerder som meg var det fint å få litt innblikk. (Jeg hadde såklart allerede rotet rundt i filene selv ;-) ).
    Jeg ser også at snutter som skal være instruksjoner i en relativt enkel operasjon, bør ikke være mer enn 3-4 minutter. Bare min personlige mening. Da er de så korte at selv de som ikke "har tid" til å lære seg IKT finner tid. Håper jeg.

    SvarSlett
  2. Takk for nyttige innspill!

    Litt bakgrunn som ikke kom frem i blogginnlegget: Jeg startet "prosjektet" med å skulle forklare noen hvordan import og eksport fungerte i it´s learning, men bestemte meg så for å lage det til en helhetlig læringsressurs (læringsobjekt) for et fag om digitale tester (LN392D Pedagogisk bruk av digitale tester). Derfor tok jeg med en del om QTI.

    Nyttig å vite at 3-4 minutter er nok for intro-videoer, dette merker jeg godt selv også! Bedre med mange bekker små enn å favne altfor mye i en og samme film. Nå ble jeg motivert til å lage en mini-versjon som kun tar for seg import/eksport og kutter ut alt snakket om QTI midt i!

    SvarSlett