- Pedagogisk bruk av LMS (læringsplattform)
- God bruk av digitale tester til vurdering
- Bruk av sosiale medier og Web 2.0 i undervisningen
- Innholdsproduksjon med et spesielt fokus på å lage små videosnutter for læring
23. januar 2011
IKT og læring
Det nettbaserte faget IKT og læring (LN504D) har allerede mange flere påmeldte enn normalt, selv om påmeldingsfristen ikke har gått ut enda. Det er hyggelig og inspirerende. Faget har gradvis vokst innholdsmessig over de siste par årene, og har nå mye praktisk og konkret stoff (som er teoretisk godt forankret) delt inn i fire hoveddeler:
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Asynkront - betyr det også at de ikke behøver levere inn arbeidskrav til en bestemt tid? Jeg har valgt å hyppige frister underveis, men ser at vi kan miste noen studenter som trenger mye fleksibilitet...
SvarSlettTakk for innspill og gode spørsmål. Med asynkront mener jeg "uten samtidighet". Det er ikke noen felles tidspunkter alle må studere på. Det er derimot anbefalte frister, men de kan brytes. Min erfaring er at struktur er lurt, men at fleksibilitet er nødvendig. Derfor (sterkt) anbefalte frister.
SvarSlettSynkron undervisning med for eksempel nettmøter eller nettbaserte live-foredrag, er jo ideelt, men tidkrevene og ofte vanskelig å få til i praksis for nettstudenter. Jeg prøver derfor å lage tidsuavhengige videosnutter som gjøres tilgjengelig for studentene, og så ta diskusjoner asynkront i diskusjonsforumer. Det er mange fordeler med forum, blant annet at en har tid til å tenke, reflektere, formulere seg og svare. Ulempene er blant annet at det kan ta tid før en får svar og diskusjonen kan oppleves som unødvendig oppdelt.