Vi har også lagt ut mye mer informasjon om fagene våre enn tidligere, på en nokså ryddig og konsistent måte. Her kan du lese eksempel på beskrivelse av faget IKT og læring (LN504D): http://aitel.hist.no/fag/lms/.
Har du en kollega som vil lære mer om god bruk av læringsplattformer, vurdering med digitale tester, hvordan Web 2.0 kan brukes i undervisningen og innholdsproduksjon (video m.m) så er det nettbaserte faget IKT og læring (LN504D) en mulighet til å lære mye som er direkte anvendbart i en pedagogisk sammenheng, og omtrent så fleksibelt som en kan få det: Alt skjer på nett, fristene er veiledende og du kan til en viss grad tilpasse øvingsoppgavene til din undervisningssituasjon slik at det blir matnyttig for deg. Faget er ikke fullsatt, så det er fritt fram å melde seg på (frist er 1.februar, men trenger du noen dager ekstra, så ta kontakt). Jeg er for øvrig faglærer i IKT og læring (LN504D) og Pedagogisk bruk av digitale tester (LN392D). Tilbakemeldinger viser at tidligere studenter har fått godt utbytte.
En ulempe for noen, er at for eksempel faget IKT og læring (LN504D) "bare" er på 6 studiepoeng. Vi hører stadig om lærere som ønsker tilbud på 15 studiepoeng eller mer. Tanken fra vår side er at de som ønsker å ta noe med overkommelig arbeidsmengde kan gjøre det, mens de som ønsker mange studiepoeng innenfor feltet, skal kunne kombinere med andre fag på 6 studiepoeng:
- IKT og læring (LN504D) - 6 studiepoeng
- Pedagogisk bruk av digitale tester (LN392D) - 6 studiepoeng
- Samarbeidsverktøy og deling (LN204D) - 6 studiepoeng
- Web 2.0 og coaching for lærere etter Vitae-metoden (LN206D) - 6 studiepoeng
Altså 24 studiepoeng totalt. Har vi planlagt enda flere fag? Ja. Vi fikk tildelt et prosjekt om PLN (Personlig læringsnettverk) i regi av Norgesuniversitetet som starter nå i 2012. Et viktig resultat av prosjektet er et nytt fag på 10 studiepoeng om hvordan en kan bruke personlige læringsnettverk. Det kommer trolig på plass fra og med januar 2013 (med forbehold). Etter det har vi 34 studiepoeng (30 tilsvarer en halvårsenhet for lærere, men det er samtidig sannsynlig at vi kutter ned hvert fag fra 6 til 5 så da blir det faktisk 30 totalt).
Høres en slik pakke på 30 studiepoeng med disse ingrediensene interessant ut? Tips gjerne en kollega. Vi trenger mange studenter for å kunne opprettholde og videreutvikle tilbudet, og synes det er oppriktig gøy å undervise i dette fagfeltet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar