5. september 2010

Metatester

Her kommer del 18 av den pågående tipsserien om digitale tester.

En metatest er vel strengt tatt en test om en test, men hvis vi trekker begrepet litt videre, kan vi si at en metatest er en test om noe som i utgangspunktet ikke er assosiert med læring/utdanning. For eksempel bruk av it´s learning. Jeg har laget tre slike "metatester" som du kan prøve ut selv om du vil:

  1. Metatest om spørsmålstyper i testverktøyet til it´s learning
  2. Metatest om it´s learning (uten tilbakemelding)
  3. Metatest om it´s learning (med tilbakemelding)

Jeg har laget disse tre metatestene i it´s learning i et eget fagrom. Hvordan dele disse testene slik at du kan se på dem og prøve dem? Det er ikke mulig å eksportere en hel test (per dags dato) men det er mulig å eksportere ut spørsmål fra en test, nærmere bestemt som en zip-fil i henhold til standarden IMS/QTI. Vil du prøve, så må du ha it´s learning og du kan lese mer her: Svend Andreas sine metatester om it´s learning

Kan vi bli inspirert av metatester? Det er av og til ønskelig å spre informasjon og faktisk "nå fram" med budskapet. Tester kan lages med det mål for øye å motivere til lesing, det har vi sett på tidligere i denne tipsserien. La oss ta utgangspunkt i noe så kjedelig som "informasjon om brannvern" som er obligatorisk å lese for ansatte i en virksomhet. Gjør de det? Får de med seg poengene? Hva om en legger ut informasjonen på nett (eller lager som brosjyre) og så lager en digital test med spørsmål som bare kan bestås om en jobber med informasjonskilden? Da blir det ikke bare utfordrende, men også en aktivitet i stedet for passiv informasjon.

Hva med å lage en test om et spesielt dataverktøy, for eksempel "wiki" eller "bruk av it´s learning" eller bruk av "økonomisystemet"? Hensikten er ikke å sile ut de flinke brukerne, men å sikre seg at alle kommer opp på et ønsket nivå før verktøyene tas i bruk. Tester kan brukes til å øke bevisstheten på digital kompetanse. De gir umiddelbar tilbakemelding til deltakeren, er veldig konkrete og kan stimulere til nysgjerrighet om å utforske nyttige sider ved for eksempel et dataverktøy.

Har du brukt tester på denne måten? Erfaringer?

Vil du lære mer om digitale tester, så har høstens fag "LN392D Pedagogisk bruk av digitale tester" akkurat startet opp (fortsatt mulig å bli med).
Dersom du synes denne tipsserien er nyttig, så må du gjerne spre en lenke til andre. Her er alle innleggene til nå. Har du innspill, tanker, erfaringer eller andre idéer, så legg gjerne igjen en kommentar!

4 kommentarer:

  1. Brukte en slik type test ved skolestart i år, for å forsikre meg om at elevene hadde lest og forstått IT-reglementet. Veldig nyttig. Og vel så viktig som selve testen var gjennomgangen etterpå. Nå føler jeg meg ganske trygg på at elevene har forstått hva de har signert på.

    SvarSlett
  2. Veldig lurt å bruke det som sjekk på noe så "kjedelig" som it-reglementet! Godt poeng at dette også blir "dokumentasjon" på hvem som har gjort det og ikke. Bra!

    SvarSlett
  3. Skrekk og gru - og jeg som trodde at jeg "kunne" ITL! Skulle gjerne samarbeidet med deg når det gjelder IKT i lærerutdanningen. Er du på Rotvoll av og til?

    SvarSlett
  4. Er i Trondheim bare av og til (campusundervisning) siden jeg bor i Skien. Underviser for det meste nettbasert. IKT i lærerutdanningen kan vi absolutt se nærmere på, vi er flere på AITeL som jobber med IKT og læring i vår undervisningspraksis og gjennom e-læringsprosjekter. Bare ta kontakt når det måtte passe!

    SvarSlett