16. november 2008

Assosiasjoner: Digital test

Hva tenker du på når du hører begrepet "Digital test"? Jeg stilte spørsmålet i forkant av et seminar i Bergen for Lærende Nettverk forrige tirsdag. Hver person skulle skrive tre stikkord (noen skrev i prosaform, og jeg trakk da ut tre representative stikkord). I sum ble det en laaaaang liste av stikkord - tre stikkord per deltaker som hadde svart på undersøkelsen. Flere av disse stikkordene gikk igjen. Hvordan oppsummere hva en digital test er basert på slike stikkord? Jeg har tidligere lest at andre lærere har brukt Wordle, og tenkte å prøve det. Erfaringene var positive: Wordle er både morsomt og nyttig. Se bare hvordan Wordle velger å presentere stikkordene:

Wordle er en morsom tjeneste som også kan være nyttig i undervisning. Studer gjerne bildet og la tankene flyte litt (klikk for å se stor versjon hos Wordle). Hva tenker du på når du ser nærmere på bildet? Klarer du å beskrive hva digitale tester kan være, basert på å se på stikkordene?

Foredraget mitt gikk for øvrig over 2,5 timer:

  • teori og praksis knyttet til utvikling av gode digitale tester
  • en gjennomgang av det nye testverktøyet til it´s learning, med fallgruver og diskusjon om hva nye spørsmålstyper åpner for
  • flere eksempler på pedagogisk bruk (formativt) av tester
  • aktiviteter og diskusjoner underveis

Det kunne vært interessant å se hva deltakerne svarer nå i ettertid - altså hvilke assosiasjoner gjør de seg om begrepet "digital test" etter å ha hørt på foredraget! Jeg skal rett og slett spørre på nytt, og ser fram til å lage en ny Wordle over dette! Kanskje den kommer på bloggen litt senere...

3 kommentarer:

  1. Det var et morsomt verktøy, som jeg ser for meg kan brukes i en rekke sammenhenger hvor man skal illustrere, oppsummere, presentere etc. Takk for tipset :)

    SvarSlett
  2. Beste tips så langt. Nå vet jeg hva jeg består av.

    SvarSlett
  3. Svært god idè. Eg er ei geit etter gode måtar å visualisere tankar og idear på, og dette var eit godt tips.

    SvarSlett